Ibland dör och vissnar dom, tycker dom storblommiga sorterna är kinkigast, medan viticella /Italiensk klematis är dom jag är mest nöjd med, av dom har ingen dött, växer bra första sommaren. Jag gör på samma sätt som med rosorna, stora gropar jag köper rosjord eller blandar egen då vi matkomposterar, jag slänger i bananskal och benmjöl. På våren får dom ett par nävar hönsgödsel och på sommaren lägger jag gräsklipp runt dom som verkar lite långsamma. Klipper ner alla nya sorter när jag planterar. Första hösten och ibland även andra klipper jag ner klematisen oavsett sort för att stärka rötterna. Grus runt rothalsen har jag gjort både ock vet inte om det verkligen är så petigt, har inte märkt det, vattna mycket första sommaren. Vi har klematissteklar här så jag väljer bort en del tidiga sorter.

General Sikorski, denna har jag varit så nära att gräva upp, har klippt ner den två höstar helt och förra sommaren blev den inte så mycket och jag surade och hotade med spaden. Så i sommar skulle den visa mig och nu är jag såååå glad att jag väntade. Tidig storblommig ! Det tog 4 år tills man var nöjd !
Det finns en ny Klematisbok - 08
" Klematis - över 100 utvalda sorter " av Christer Cedergren den kan du köpa, visst saknar man en massa sorter men där står mycket bra, grupp indelningarna, planteringar mm
Redigerat av Kajsa: 19-08-2009, 09:44