Medlem
Antal inlägg: 521
Medlem nr: 1 914
Jag frösådde både vanlig, citron och taibasilika med mycket gott resultat, plantorna blev många, jättefina och avvandes utomhus under säkert 3 veckor totalt, i slutet med fiberduk på nätterna, innan de planterades ut. Jag sådde helt enkelt i stora byttor som jag sedan vände upp och ner på och satte ut basilikan i ett enda stort hav av basilika i jorden. De står soligt och vindstilla, skyddat med en skärm i ryggen som vindskydd. Dock ser de ledsna och vissna ut, vissa plantor har dött medan andra verkar vara stärkta av sin nya miljö. Är det fel på placeringen, eller vad??? Kan de repa sig? Den som verkar trivas bäst är faktiskt taibasilikan medan den som trivs sämst är den vanliga
Medlem
Antal inlägg: 210
Medlem nr: 376
Man brukar rekommendera att odla basilika inomhus.
Så jag brukar ha några krukor inne som vid bra (soligt och vindfritt väder) rastas ut, dock bara på dagtid. Det funkade mycket bra förra året.
Förresten, jag blev så biten av den lättodlade basilikan så jag utökade antal krukor samt antal sorter i år. Förrutom dvärgbasilkan som jag hade förra året sådde jag åven citronbasilka samt rödbladig basilika. Det blir kul att jämföra smaken och aromaten.
Och avslutningsvis - jag rekommenderar att frysa in överskott av basilika. Hittills har jag inte lyckats att övervintra basilika förmodlingen p g a avsaknad av extra belysning men det smakar lika gott från frysen på vintern, tycker jag.