CITAT (Sussie F-Flower @ 14-09-2009, 10:23)

Jag har också en Tamarillo

som jag fick av Blomkronan i slutet av maj nu i år. Hon klarar alla konstigheter och hon har frösått den själv tidigt i våras och när jag fick den var den ca (???),ja, hur stor var den??? ca 30 cm hög??? Rätta mig om jag minns fel, Mari!
Den har i alla fall vuxit rätt bra. Står i söderläge på altanen. Planterad i ko på påse. Har för mig att jag blandade ner lite plantjord då jag var osäker på hur mycket koskit den tålde men å andra sidan så tål väl Solanumväxter vad som helst...? Den har stått där i blåst och regn. Har inte klippt den alls ännu. Tänkte att jag väntar med det tills nästa år. Om den överlever vintern, vill säga...
På bilden även en ängel som var ett skott som jag också fick av Blomkronan vid samma tidpunkt. Jag är 168 cm.
Vad kul med din blommande tamarillo, flaxss. Väldigt fina bilder. Hoppas att det blir frukter också.

dom gillar fet och näringsrik jord så ko på påse var bra. och du kommer nog lyckas bra med att övervintra den. du får uppfölja hur det går med din under vintern och nästa år
tyvärr har nästan all frukt blåst av, när jag kom hem igår (efter helgen) så var hela mina trädtomat sned för att den hade börjat att brista i rötterna. det hade tydligen blåsigt rätt bra med kraftiga kastvindar i går när jag inte varit hemma. så en del blad hade trasat sönder och frukterna ja dom låg på marken. men den har ju nya blommor som kommer så ev får jag väl mogen frukt under vintern istället.