Så tråkigt att ni blev tvungna att avliva. Jag har fått göra det några gånger i livet och det är alltid lika jobbigt. Man vänjer sig aldrig.
Det är med att skaffa ny direkt eller vänta är ju oerhört personligt, och det är väl bäst att prata med din fru/sambo och höra hur hon känner.
För mig var situationen lite annorlunda.
Jag hade inte möjlighet att ha mina två innekatter ute där jag bodde tidigare. Men när jag flyttade ihop med sambon och hans fyra inne/utekatter skulle mina så småningom också få vara ute. Vi har kattlucka i huset, och det fungerar fantastiskt bra. Vi flyttade ihop i november och efter en månads vistelse bakom hönsnät (och kanske ytterligare en månad av tillvänjning i hela huset och närkontakt med fyra nya katter) så började mina innekatter att lära sig luckan. Tyvärr lever inte den ena längre, men han älskade att vara ute. Han följde med på promenader och gick och kvittrade nöjt. Den andra älskar också att vara ute, och kommer in på kvällen när jag kallar på honom, och sover sedan hela natten bredvid matte i sängen...
Nu kommer jag äntligen till saken...

Fundera på att skaffa kattlucka!
Vi bor på landet med skogstomt så det funkar bra med lucka, men man får vara beredd på att katterna kommer in med sina fångster. Detta är inte alltid så kul...
Tänk bara på att inte hålla katten inne för länge om du ska låta den gå ute så småningom.
Min ena blev som sagt överkörd, och det är väl en risk man alltid tar med katter som får vara ute, men kanske särskilt om den inte vant sig vid att vara ute från början. Harry (som han hette) var en väldigt lugn och orädd katt och det kan ha varit till hans nackdel, eftersom han inte var van att vara ute. Han var också bara drygt ett år när han blev överkörd, så han hade ju inte varit inne så himla länge. Eftersom han var så orädd vandrade han långt och kom för nära 70-vägen som ligger en bit bort från huset.
Min sambo har nog haft närmare 15 katter under de dryga 20 år han bott i huset, och ingen har blivit överkörd tidigare. Därför tror vi att det blev så för att Harry var orädd och inte kunde "hantera" vägen.
Jag har tidigare alltid resonerat att innekatter mår lika bra som utekatter bara de blir aktiverade och har det bra i övrigt, men jag har ändrat mig efter att ha sett mina två katters lycka över att vara ute och att jag märkt på deras humör och välmående att de mår/mått bättre sedan de fått gå fritt in och ut som de vill.
Oj, vilket långt inlägg det blev! Hoppas du inte somnat...
Lycka till med att hitta en ny katt eller två!