Nu så...då var citronträdet omplanterat i ny bra Rhododendronjord eftersom jag fick det som rekommendation istället för U-jord. Citronträd är tydligen surjordsväxt, nyhet för mig. Hos plantskolan sa dom att det skall inte vara några problem att få det att slå igen när det bara kommer näringsrik jord runt "fötterna" - bara det finns lite liv i grenverket så att allt inte är torrt så tar den sig nog. Låter ju i varje fall positivt. Fick även rådet att vattna den på normalt vis ovanifrån under en period så att jag ser vad som händer, eftersom det kan vara svårt att veta om det förbrukar vatten när man bara fyller på vattenmagasinet i självvattnade krukan. Antar att det är lättare för rotsystemet att ta upp vatten och näring om det rinner vatten ner igenom jorden än att suga upp vatten nerifrån när rötterna inte är på bästa växthumör. Krukstorleken diameter 60 cm, tyckte dom inte det fanns något skäl att utöka än i varje fall. Passade även på att beskära allt som var torrt och dött. Nu får vi hålla tummarna och se vad som händer, den slår väl inte blixtfort, men det skulle vara trevligt om det händer någonting snart...hoppas