pelargoner är väldigt tåliga och tål det mesta, övervintras dom svalt (kallt och mörkt) så bör dom inte planteras om eller ges näring då risken ökar för röta och bleka vinterskott överlever gör dom nog ändå. men en växt som bör övervintras kallt ska störas så lite som möjligt och bara ges vatten.
mina har jag skött regelrätt enligt boken alla överlevde. och andra har jag inte skött regelrätt och dom överlevde.
och andra har jag övervintrat i rumsvärme långt in i mörkaste hörn i rummet dom klarade sig utan problem och nästan utan vatten, andra har övervintrat ljust och varmt och ljust och kallt. som sagt jag har övervintrat mina igenom alla dess sätt jag kan tänka mig (har säkert också planterat om dom under sen hösten) men samtliga har överlevt och blommat bra och växte bra.
och som redan sagts i tråden, man kan argumenterar fram och tillbaka och säga att du gör fel och du gör fel och så ska man inte göra , men funkar det för sig själv så behöver man ju inte ändra nåt.
sticklingar tar jag alltid direkt i blom eller plantjord eller kogödsel. dom rotar sig utan problem. samma sak med änglatrumpet och andra näringskärvande och tåliga växter.
Redigerat av flaxss: 16-09-2009, 18:51
|