Full version: Gör allting fel
kentbra
Enligt alla (min fru, vänner och odlare) så gör jag allting fel och vid fel tidpunkt.
Ändå blir allting så bra.
Snacka om att det reta¨r dem.

Nu mot alla odds så plockar jag in alla mina Pelargoner inför vinter. Helt rätt enligt alla experter.
Men sedan börjar de skrika åt mig.

Jag planterar om dem i större krukor. Från 13 cm plastkrukor till 20 cm Lerkrukor med bra jord.
Klipper (eller som tanten säger "kalhugger" alla ordentligt och ställer upp dem på vinden.
Där uppe är ett ljust rum med för tillfället en dagstemp på 16 till 18 grader. på natten betydligt lägre.
Alla verkar trivas och skjuter nya blad. Räknar med att de ska vara buskiuga och kraftiga tills dxen riktiga kylan kommer. På vinden blir det vintertid ner till 5 - 7 grader bara.

Allt jag klipper bort delar jag upp i lämpligt stora bitar (minst 2 skarvar) och sätter i 8 cm plastboxar.
Dessa sätter jag sedan en bit in i ett rum med ett stor söderfönster samt 2 stycken kallvita 40w. lysrör över.
Dessa verka ta sig jättebra. trots att det inte är såjord utan långtidsgödslad.

Åsikter någon. Är jag helt ute oich cyklar.

Kent
Peztis
Funkar det bra så gör du ju inte fel!

Det enda jag tänkte på var att du planterar om dem nu... Annars brukar man ju göra det på vår-vintern för att "väcka" dem.

Men lycka till!
MariaS
Gjorde precis likadant de åren jag hade pellisar. De pellisarna var de som överlevde, de som jag skötte "som man ska" dog samtliga...
Margith
Jag håller med din fru, dina vänner och odlare: du gör allt bakvänt giggle.gif
Men när mina vänner frågar mig om råd om övervintring av pelargoner säger jag alltid att JAG gör så här, men har du gjort på nåt annat sätt och fått det att fungera; fortsätt då med det!!
Det som bevisligen fungerar för dig kan ju inte vara fel, eller hur?
Alexander-VG-zon3
pelargoner är väldigt tåliga och tål det mesta, övervintras dom svalt (kallt och mörkt) så bör dom inte planteras om eller ges näring då risken ökar för röta och bleka vinterskott överlever gör dom nog ändå. men en växt som bör övervintras kallt ska störas så lite som möjligt och bara ges vatten.

mina har jag skött regelrätt enligt boken alla överlevde. och andra har jag inte skött regelrätt och dom överlevde.

och andra har jag övervintrat i rumsvärme långt in i mörkaste hörn i rummet dom klarade sig utan problem och nästan utan vatten, andra har övervintrat ljust och varmt och ljust och kallt. som sagt jag har övervintrat mina igenom alla dess sätt jag kan tänka mig (har säkert också planterat om dom under sen hösten) men samtliga har överlevt och blommat bra och växte bra.

och som redan sagts i tråden, man kan argumenterar fram och tillbaka och säga att du gör fel och du gör fel och så ska man inte göra , men funkar det för sig själv så behöver man ju inte ändra nåt.

sticklingar tar jag alltid direkt i blom eller plantjord eller kogödsel. dom rotar sig utan problem. samma sak med änglatrumpet och andra näringskärvande och tåliga växter.
kentbra
Men då är ju frågan.
Behöver Pelargoner övervintras.
Visst en viloperiod skadar inte, men får de stå ute tills det nästan är nattfrost. Så får de ju en sorts vila.
Kan bara inte dra igång dem, när man tar in dem sedan.

Kent
Alexander-VG-zon3
CITAT (kentbra @ 16-09-2009, 21:28) *
Men då är ju frågan.
Visst en viloperiod skadar inte, men får de stå ute tills det nästan är nattfrost. Så får de ju en sorts vila.

Kent

jag har mina ute ja, och dom får vintervila ute och ''vår'' inne. så kan man behandla dom flesta växter som vi odlar i kruka som behöver vintervila. 1-3månader med temperaturer runt +5c +10c är vad dom flesta ''urnväxter'' har där dom växer vilt.

likadant har man dom inne i rumstemperatur och extra ljus så skadar inte en omplantering om det nu behövs och extra näring gör dom säkert åt. men står dom svalt ska dom inte ha näring och störas så lite som möjligt.

Scout
CITAT (kentbra @ 16-09-2009, 21:28) *
Men då är ju frågan.

Kent

Låter ju bra och logiskt problemet är bara vad jag märkt, att när man tar in dem i rumsvärmen när frosten börjar komma så hamnar de ofta i fönstret. Ovanför ett element ~25grader varmt, låg luftfuktighet och relativt lite ljus i flera månader innan våren kommer. Det är precis så jag brukar göra, har man inga svala förvaringsmöjligheter så finns få alternativ. Generellt finns det ju bättre förhållanden för dem. Men överleva, det brukar de göra.
Bassam
Hej
Det är bra med modiga människor , men det är bättre och får bra informationen före pröva.
H:Bassam
Gunthwaite
CITAT (Bassam @ 24-09-2009, 18:55) *
Hej
Det är bra med modiga människor , men det är bättre och får bra informationen före pröva.
H:Bassam

Mycket bra svar, det her blir nog mitt nya Mantra bravo.gif

evaisa
Sent omsider har jag insett att jag gör massor av fel. Det största var att jag inte fattade att jag hade skadedjur på rötterna. Det är ett himla dumt fel. Man blir rejält straffad.

fast det är ju roligt när jag ser hur glada plantorna blivit sedan ohyran givit sig av!

Eva
Gillan
CITAT (kentbra @ 16-09-2009, 15:36) *
Enligt alla (min fru, vänner och odlare) så gör jag allting fel och vid fel tidpunkt.
Ändå blir allting så bra.
Snacka om att det reta¨r dem.
Kent

Vet du va "kentbra" ( fniss, jag rimmade )! Jag tycker du ska fortsätta som du brukar tummenupp.gif . Jag brukar också få på näsan när det gäller pellisar, men lever och mår bra gör de ff efter si så där 10-15 år....................jag gör inte som dig, men jag gör heller inte som alla andra och jag tycker kontentan av det blir att det spelar inte så himla stor roll hur du gör, det blir bra ändå tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon