Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bygga kompost, Vilket virke?
          flouee
          Inlägg 16-09-2009, 20:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 24 643

Jag tänkte anlägga en kompost med tre stycken fack, vardera ca 1kvm. Tanken var att använda tryckimpregnerade pålar i alla hörn (8st) och som ytter- och skiljeväggar ha någon slags bräda. En sida på varje fack ska vara löstagbar för att man enklare ska kunna vända komposten. Alltsammans anläggs i en sluttning så att man kan tippa skottkärran direkt i facken smile.gif

Nu till frågan: vad ska man använda för material till själva stommen? Jag hade tänkt ta vanligt virke och måla det med falurödfärg (åtminstone yttersidorna för att smälta in bättre i omgivningen), men det kanske inte duger att ha på insidan? Hur brukar man göra?

Blir 3x1kvm för litet? Tomten är på 2000kvm, mest gräsmatta men med växande andel rabatter.... wink.gif

--------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          DykUnderYtan
          Inlägg 17-09-2009, 07:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 694
          Medlem nr: 17 194

Jag såg i en bok att man gjort stommen av lecablock och framsidan av träplankor som går att lyfta bort.

Funderar själv på att testa den varianten. Tyckte det kändes stadigt, hållbart och bra, blir ju även lite isolerande effekt med lecablocken, kanske håller igång komposten lite längre.

--------------------
          Mvh Mia

Bor och odlar i södra Sthlm, zon 2-3

Bilder från trädgården lägger jag ut här: http://miashem.blogspot.com/

Citera
          smuleborg
          Inlägg 17-09-2009, 17:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (DykUnderYtan @ 17-09-2009, 08:32) *
          Jag såg i en bok att man gjort stommen av lecablock och framsidan av träplankor som går att lyfta bort.

Funderar själv på att testa den varianten. Tyckte det kändes stadigt, hållbart och bra, blir ju även lite isolerande effekt med lecablocken, kanske håller igång komposten lite längre.

Vad heter boken?

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 19:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon