Vi plockar årligen stora mängder kantareller (och annan svamp) och har därför experimenterat. Det enklaste tycker vi trots allt är det godaste:
Rensad och nedskuren färsk (gul) kantarell Smör Lite salt Lite charlottenlök (alternativt pyttlite färsk chili) Kanske persilja.
Hetta upp en stekpanna på medelvärme. I med svampen. Låt den svettas och allt vatten dunsta bort. Först då, i med smör. Och chili eller charlottenlök om så önskas. Låt svampen steka på medelvärme ett bra tag, 20-30 minuter. Smakerna utvecklas. Höj sedan värmen. Som jag ser det ska kantarell vara knaperstekt. Testa gärna, ta ur hälften från pannan och lämna resten kvar. Jämför sedan. I vart fall, salta försiktigt mot slutet.
Servera som tillbehör, gärna till stekt hokifilé (eller eg. till vad som helst, kanongott blir det).
Trattisar torkar vi och använder sedan i grytor, soppor eller såser. Lång "stäk/koktid" för att smakerna ska komma fram. Sås eller soppa på trattisar med grönmögelost är en hit.
Sås på kantarell kräver, som jag ser det, framförhållning. Puttra på lägsta värme (obs inte koka, då dödas smakerna) i minst två timmar. Det är värt väntan. Jag lovar.
Redigerat av smuleborg: 17-09-2009, 19:48
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|