CITAT (MariaS @ 17-09-2009, 19:30)

Har jag ALDRIG sett på någon av alla mina Physalisar som jag odlat de sista 15 åren. Jag tar helt enkelt sekatören och klipper rakt av och sätter sticklingar på det som jag tycker verkar OK. Resten får stanna i växthuset över vintern i en temperatur mellan +4 - +10. Samtliga plantor (gamla och nya) växer snällt vidare, blommar och sätter frukt.
Däremot har jag aldrig själv övervintrat en Physalis i rumstemperatur. Innan växthuset fick de övervintra i källaren som håller +16 året runt. Inga som helst problem där heller. Såren torkar bara in till närmaste nod (bladfäste) och stannar där.

och var det inte det jag skrev då?
det andra vet jag inte va det har med min text att göra ens, har inte skrivit nåt om sticklingar.
klipper man fel så dör veden till noden (som du själv skrev) i den döda veden kan det komma in röta och skit som man inte vill. därför ska man klippa RÄTT så att såren läker utan att dö. detta gäller ALLA buskar och träd, men physalis är känsliga och måste klippas rätt för att läka bra.
angående övervintring har jag inte skrivit att det skulle va några problem. har övervintrat mina plantor i alla möjliga olika ställen ( källare, rumstemperatur både mörkt och ljust, växthus) alla funkade utan problem.
här laddar jag upp som enkel beskriver hur man klipper
besk_rning.jpg ( 42.43k )
Antal nedladdningar: 53 rött ska man inte klippa, blått streck är där man ska klippa.
Redigerat av flaxss: 17-09-2009, 19:12