CITAT (MariaS @ 17-09-2009, 23:14)

Inte för att jag vet vad du odlar för Physalis, men en sak är jag definitivt säker på, och det är att Physalisar INTE är känsliga av sig. Mina har ALDRIG stått i större kruka än 5liter, de har ALDRIG ruttnat!!!!! även fast de gått av och blivit liggande mot jord. Jag har glömt en i dammen i mer än 2veckor, en annan fick inte vatten på över två veckor. Jag har haft phyllisar som blåst omkull och gått av, bara att sätta i jord och de fortsätter växa som om ingenting har hänt. Jag har till och med haft phyllisar som utsatts för någon minusgrad, utan att de ruttnat för det! Nä, tåligare växt får man leta efter!
snälla maria, jag skrev att min har haft små krukor LÄS.
jag har INTE skrivit nåt om vattningen dom ÄLSKAR vatten mina har alltid 5cm vatten längst ner i fatet.
jag menar ATT dom ruttnar lätt eller får svamp och skit I STAMMARNA om man BESKÄR FEL. physalis är känsliga av när dom får fel beskärning att det går in skit i stammarna!!!!!!!!!!!
inte skötsel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! som jag inte ens yttrat mig om. så läs och beundra alla mina inlägg.
jag har enbart skrivit om beskärning hänger du med???????????? och då kan dom var känsliga när man beskär fel!!!!!.
ja jag har också haft Physalis som varit i frostnatt intresserat att veta ? knappast vad är din poäng?
ska man dock övervintra dom bör man ta in dom innan frosten för att undvika röta i stammarna som kan hända, ibland kan topparna frysa även om dom förvedade delarna klarar sig. men som sagt känsligt för röta under vintervilan då.
sedan är det olika för olika arter, en del tål max -1c och en del ner till -12c.
Redigerat av flaxss: 17-09-2009, 23:16