Hej!
Att någon annan gör nogot på din fastighet låter för mig konstigt. Tag kontakt med byggnadsförvaltningen i din kommun. Där finns förteckningar över servitut, och då även regler för vad som gäller i din kommun.
Om nån skulle begära att gräva ner en kabel på min tomt skulle jag genast säga nej.
På min fastighet ligger servitut:
Last (alltså något som är till belastning för min fastighet):
- elledening (det går en luftledning till min och grannens telefon, varaktighet: för evigt (servitutet allstå inte ledning... för gör man om så gräver man nog ner den)
- avlopp ( tidigare ägare var kompisar med grannarna ovanför som hade så liten tomt - så då var det ok att dom la sitt enskilda avlopp på vår tomt. grannarna flyttade - servitutet följde med till nya ägare och nu får vi ha skitlukten på vår tomt)
Förmån:
Färskvatten ( brunnen hos grannen nedanför var bra och föräldrarna till våra tidigare ägare bodde nedanför - så då teknade man ett servitut för evigt om att nyttja brunnen - tills den sinar antar jag ... nu har vi dock kommunalt vatten.)
Så det som verkar vara en bra idé för stunden drabbar i långa loppet andra. Låt oss säga att dina barn ärver din fastighet och skulle vilja ha en utbyggnad med gjuten grund - då går det inte att lägga den vid kabeln ...
Kanske att jag låter bitter - men avloppsanläggningen kommer hindra oss att stycka av tomten åt det hållet (om vi skulle vija) - vilket kunde vara en bra pensionsförsäkring (marken räcker lätt till 2 tomter på 800 m² = ~2 miljoner SEK)
Som tur är har vi väldigt trevliga grannar... men ja ... det är ju nu ... vilka som bor där om 20 år? Vem vet det?

Mvh
Peo