CITAT (MariaS @ 18-09-2009, 10:58)

Jag har klippt, brutit, slitit av, skurit av vilt överallt i physalisar utan att de fått den minsta antydan till röta. Med rena och smutsiga redskap, ingen röta. Alla tider på året, ingen röta. Har ALDRIG NÅGONSIN sett röta på en physalis oavsett beskärningsteknik. För några veckor sedan beskar jag den ena med trimmern! Ingen röta trots allt regnandet då...
Så läs vad jag skriver: PHYSALISAR ÄR DE MINST KÄNSLIGA VÄXTER JAG KÄNNER TILL, OAVSETT HUR MAN BEHANDLAR DEM! DE GILLAR LÄGET VILKET SOM!!!!!!!!!!
herre gud läs vad jag skriver snälla, för det första har jag inte skrivit nåt om skötsel ( ja dom är tåliga)
för det andra så tror jag inte ens hälften av vad du skriver om hur du behandlar dom i beskärning (konstigt att du får frukt ens om du klipper ner dom hela tiden).
för det tredje så skrev jag att dom
KAN få svamp, röta, mögel. jag har haft flera kunder som kommit in och frågat vad som har hänt när stammarna blivit ihåliga och döda i mitten.
den beskärningen jag visar gäller ALLA växter dom mår bäst av att beskäras så, växterna läker bäst vid noderna. och för ALLA växter gäller det att alltid ha rena redskap det är det första man får lära sig på trädgårdsskola och i beskärnings böcker!!
KLART SLUT
och har du nu slitit, klippt, brutit, trimmat, hugget hej vilt med skitiga redskap när som på året så är det ju väldigt bra för dig om det nu funkar, men det KAN hända saker och det är det jag försöker informera om. funkar det för dig så är det ju bara fortsätta eller hur?
jag själv gör som jag lärt mig igenom böcker och skolan.
NU är det klart slut
Redigerat av flaxss: 18-09-2009, 10:48