Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Elledning över annans fastighet, ej strakström., Vilken typ av avtal bör användas
          Svessen
          Inlägg 10-09-2009, 20:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 26 016

Min granne vill dra en elledning (inte starkström) över min tomt till sin sommarstuga. Jag vill inte ansluta mig. Elbolaget som skall utföra dragningen hävdar att man inte skall skriva något avtal angående detta (“görs bara vid starkström“).

Säger jag ja så kommer elbolaget att stå för kostnaderna och omflyttning av elledning om jag skulle vilja använda marken till något och ledningen är i vägen. Men jag kommer aldrig att kunna ångrar mig, dvs inte kunna säga att jag inte vill att de gå över min mark längre.

Är detta rimligt?
          Utan något som helst papper så har jag för evigt belastat min fastighet med att hysa grannes elledning på ett eller annat sätt.

Borde man inte kunna skriva någon form av avtal under en längre tid 10-15 år ?

Skulle uppskatta er input. Tack

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Huggorm
          Inlägg 18-09-2009, 22:26
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Tror inte gärna dom vill gräva ner så djupt som 1-1,5m eftersom dom inte gräver, dom kör bara en fåra med en speciell sorts plog efter traktorn. Kabeln sitter på ett stativ på traktorn och stoppas i på en gång och fåran går igen av sig själv och det syns knappt att dom varit där efteråt. Men jag är inte säker på att det går att göra så djupt? Det borde krävas ganska kraftiga doningar för att plöja en 1,5m djup fåra i stenig mark eller kanske tung lera

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 14:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon