|
nja fikon går inte ha i lägenhet alltid, utan dom vill vara ute (på balkong, uteplats, växthus, trädgård) under den frostfria perioden. då får dom ''känna'' på utelivet och mår bra av ljuset och den höga fukten och växer sig fin och ger frukt och mår bra helt enkelt.
sedan till hösten har man den kvar ute och låter den invintra ( får gula blad och slutar att växa). när ni ser att den fått höstfärg och tappar bladen och det börjar nära sig frost. den tål några frostnätter även i kruka. men sen när det blir för kallt så kan du ta in den och övervintra den i lägenheten, det klarar den däremot väldigt bra även om det är rumsvärme. man kan också ge den extra ljus om den skulle vakna och få nya blad.
men att ha den inne åretrunt i samma värme mår den inte bra av, den får lätt ohyra och ger dåligt med skörd och håller sig mindre vital. dock så finns det dom som lyckas med att ha dom inne åretrunt (jag har inte lyckas) men då handlar det såfall att just den personen har ett väldigt bra inne klimat för ljust fikon. kanske en dåligt isolerad lägenhet vilket ger bättre för fikonet både under sommar som vinter och denna killen har kanske också fönstret öppet under sommaren och då kanske den får en liten köldknäpp.
jag tror inte din har dött, jag tro snarare den kan ha fått ett rejält angrepp av spinn vilket ger trådar/spindel nät på plantan och gör att dom tappar frukter och blad. men lever stammen så om den överlever vintern så kommer nya blad till våren.
|