CITAT (Kajsa i Arvika @ 22-09-2009, 12:01)

Trodde inte det var bra för djur att käka kycklingben, men det är klart att ute i det fria slinker nog både det ena och andra fågelskrovet ner..
Finns det några ben egentligen som INTE är lämpligt att ge?
Egentligen inte - så länge dom är råa. Aldrig ge tillagade ben, då dom ändrar struktur och blir mer hårda/porösa. Hur överlever annars rävar t ex med tanke på alla höns dom käkar
Kyckling är mest lättsmält, så det gav jag ofta under BARF-tiden. Allt från vingar, till halsar och skrovet som blev kvar när jag själv tagit lår och fileer. Likaså hjortnackar var en storfavorit här. Lammben och fläskben kunde ge hård mage här, men bogblad från nöt t ex funkade fint. Jag gav aldrig sågade ben som t ex fläskkotlett. Dom blir oerhört vassa, så där tog jag inga chanser.
Nu är tyvärr min nuvarande hund dålig på att tugga, vilket är en av orsakerna till att jag slutade ge renodlad BARF-kost. Hon sätter lätt i halsen pga för stora svalda bitar och då jag känner två hundar som avlidit just pga ben/brosk som fastnat som lock över luftstrupen så har jag blivit mycket mer försiktig - jag är alltid med när ben ätes.
När jag heller inte längre hade bil, så blev det svårt variera maten - blev lite dyrt i vanlig affär att köpa vissa saker.