CITAT (ingrids @ 18-08-2008, 12:51)

Plockar gärna Karl-Johan och håller helt med KURT: sopp är godast torkad oavsett vad man sedan gör med den. Svampmjöl i sås eller soppa gör absolut susen (där jag nu glömde vem som redan skrivit om svampmjöl). Kantareller vill jag gärna plocka, men det kräver bilexkursion så inte har det blivit ofta ...
Ja. Smaken koncentreras.
Det beror också på hur man tillagar den. Färsk eller förväld/fryst KJ kan, som jag se det, smaka underbart eller smaka näst intill smaklöst och "bara svampigt" (ingen höjdare). KJ kräver sin tid. Färsk eller fryst: Välj stor stekpanna (inte tjockt lager svamp), stek utan smör till vätskan dunstan bort, i med smör (eller olja för den som föredrar det), stek ett bra tag på medelvärme så smakerna vaknar och växer. Salta försiktigt, krydda om så önskas. Öka sedan värmen, jag föredrar knaperstekt.
Torkad KJ föredrar jag till grytor och många gånger till såser.
Det finns fördelar med att torka KJ; miljövänligare, lång hållbarhet (rätt torkad), tar inte utrymme i frysarna (hur många frysar...) och den är godare vid snabbare tillagning i alla fall. Svampmjöl på KJ (och tex trattissar eller trumpeter) är ju också en hit. Spar dessutom utrymme. Också skafferi/skåp har ju begränsningar.