Full version: Förutom kantareller
Sidor: 1, 2
Grå
Det är ju inte utan att man ibland önskar att man var den enda människan på jorden som åt kantareller. Har precis varit ute i skogen och konstaterat att det kan bli ett bra kantarellår i år.
Jag är ingen vidare "svampmänniska", och är lite skeptisk till exempelvis fårtickor som ser jättegoda ut där de växer, men vansinnigt oaptitiliga när de tillagats.

Det finns dock en svamp som jag faktiskt tycker bättre om än kantareller och det är rodnande fjällskivling. Den smakar som champinjoner fast lite mer och ser dessutom riktigt god ut där den står. Tyvärr växer det inga sådana i skogarna här runt huset, men om man åker en bit så är det gott om dem.
Jag älskar att fräsa upp svampen i lite smör och salt och så stuva till dem med en gnutta grädde och lägga på mackan.

Det växer myckat annan svamp - soppar, skivlingar och kremlor här. Vilken svamp är er favorit och hur smakar den?

[attachment=22740:20060718_002.jpg]
(Bilden är från sommaren 2006)
skogstroll
mmm jag gillar kantareller, trattkantareller, trumpetsvamp, taggsvamp, blomkålssvamp... och nu står det helt still för jag har haft dålig skörd senaste åren sad.gif Vi brukar ta en årlig tur (släkten) och sen åker vi hem och gör trattkantarellsoppa med ädelost bravo.gif men vi kanske borde pröva lite nya ställen för det var ett tag sen nu vi fick en bra skörd
Sussie F-Flower
Härligt!!!

Jag plockar mest kantareller. Vanliga gula, trattisar och gul trumpetsvamp (som jag alltid har trott varit trattkantareller...).

Även Karl johan, Rynkad tofsskivling, Citrongul slemskivling, Stolt fjällskivling och Smörsopp åker ner i korgen om jag hittar några. Svart trumpetsvamp har jag hittat några ggr också men den har jag givit min mamma, hon älskar den, medan jag tycker att den ser lite läskig ut.

Jag kan inte så många fler svampar. Jo, Murklor förståss. Länge sedan jag plockade det nu men det är väldigt gott också tycker jag. Kremlor är lite svåra tycker jag så dom tar jag inte ens.

En svamp som är god att lägga in som sill är Fjällig taggsvamp.

Får väl passa på att önska Dig en smaklig måltid, Grå!
Grå
Citronslemskivlingen har jag gått förbi många gånger i tron att det varit en "skitsvamp" som mamma uttrycker det. Ska plocka med mig ett par nästa gång och prova. smile.gif
skogstroll
ja man kanske borde våga lite... min svåger är en hejare på svamp men det slutar bara med att vi äter gamla vanliga...
Gillan
Älskar att vara i skogen och leta svamp. Kantareller eller sopp spelar ingen större roll. Hittar jag ingen spelar det inte heller nån roll. Det är underbart att bara vara där ute bravo.gif
Boxer
CITAT (Grå @ 16-08-2008, 15:14) *
Citronslemskivlingen har jag gått förbi många gånger i tron att det varit en "skitsvamp" som mamma uttrycker det. Ska plocka med mig ett par nästa gång och prova. smile.gif

OBS! Ta på dig tunna gummihandskar när du plockar citrongul slemskivling. Annars har du gråa naglar lååång tid framöver.

Blodriska är min absoluta favorit

Jag gillar även röksvamp. Den kan torkas och malas till pulver, och är en höjdare i grytor. tummenupp.gif

Brunsopp, lärksopp, tegelsopp och aspsopp åker med hem också.
Hans i Värmland
Min absoluta favorit är blodriska med stekt,salt fläsk och potäter. Mycket gott och rustikt.
Soppar,Karl-Johan,sandsopp,smörsopp,brunsopp som har skurits i skivor och torkat tre timmar i svamptorken är idealiska att göra goda grytor och stuvningar av.
Man kan torka dem i ugnen också i skivor med öppen ungslucka (träslev emellan) och 45 grader
men färgen blir inte bra.
Man också göra svampmjöl av den torra svampen och smaksätta såser med.
Mal den råa svampen och blanda med kokt potatis och gör biffar,mumsigt.
KURT
Riskorna tillhör de svampar som är ganska lätt att lära sig som nybörjare (bara några få arter som man bör undvika), även kremlorna men där är ju de flesta oftast angripna av insekter. Annars är sandsopp en favorit, den är sällan inseksangripen, den är vanlig och smakmässigt brukar den (torkad) jämföras med murklor.
Grå
CITAT (Boxer @ 16-08-2008, 17:57) *
OBS! Ta på dig tunna gummihandskar när du plockar citrongul slemskivling. Annars har du gråa naglar lååång tid framöver.

Blodriska är min absoluta favorit

Jag gillar även röksvamp. Den kan torkas och malas till pulver, och är en höjdare i grytor. tummenupp.gif

Grå naglar? Som om det skulle ha någon betydelse wink.gif

Soppar har jag rätt svårt för i och med att jag mumsar svamp på mackor. Jag provade några olika soppar för några år sedan, men varken smak eller konsistens var någon höjdare. Som jag föreställer mig att det är att tugga på en snigel ungefär, fast utan smak.

Finns det några soppar som verkligen smakar något? Förutom KURTsoppen då, som smakade murkla.

Potatisbullar med svamp i lät mumsigt, så det ska jag prova!
Myosotis
Äter inte svamp alls men gillar att samla till mina föräldrar. När de inte är här fryser jag in. Kantareller, Karl-Johan och soppar, mer vågar vi oss inte på.
AstLar
Stolt fjällskivling. Det blir mycket mat av en svamp och god är den. Plockas innan den stått för länge, annars går masken i den.

Och, kanske bäst av allt: den kommer i gräsmattan utanför köksfönstret varje år tummenupp.gif
Huggorm
Taggsvamp är en favorit, och dom går ju knappast att förväxla mot något oätbart heller. Och röksvamp, som har en väldigt speciell och god smak.

Plockar aldrig kremlor eftersom det finns många som liknar varandra och gör det svårt att plocka rätt. Men när jag studerade svampboken för något år sedan kom jag fram till att så gott som alla oätliga kremlor var gula. Kanske är en tumregel att gå efter?
Grå
Har ktiskt aldrig hört förut att man kan äta röksvamp, de är ju till för att sparka på... fast nu är ni ju två som säger att de är goda så jag får väl ta mig en allvarlig funderare på om de ska få hamna i fickan eller inte.
Vad är en "speciell och god smak" ? Vad kan de jämföras med?

Red. fa
Boxer
Du ska bara ta röksvamp som är vit och fast inuti. De som ryker kan du fortsätta trampa på tongue.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Boxer @ 16-08-2008, 17:57) *

Tack för tipset1
Kan du beskriva smaken?

ingrid
Huggorm
Smaken går nog inte att beskriva, den är helt unik. Den smakar svamp, men inte som andra svampar. Och som sagt, bara röksvampar som är vita och fasta innuti. Börjar de bli gula är de övermogna.

Så vitt jag vet går de inte heller att missta sig på, det finns inget farligt eller oätligt som påminner om röksvamp. Dessutom brukar dom vara rena och fina, och aldrig angripna av mask eller annat äckligt tummenupp.gif

Edit: för den som äter svamp på smörgåsen, jag tror jag läste något om det ovan, så passar röksvamp perfekt. Bara skiva upp och steka, eventuellt med lite lök. Salta och peppra lite, och sedan kan inte livet bli bättre!
vildvittra
åh min lilla topplista är följande
1.Karl Johan
2.stolt fjällskivling
3.svart trumpetsvamp-
4.blek taggsvamp
5.grynsopp/smörsopp
6.kantarell
7.trattkantarell
8.blomkålssvamp
9.blodriska
10.strävsoppar

det är grymt svårt att beskriva hur dessa smakar! det är helt beroende på tillagningssätt,kryddor osv dock är alla (förutom blomkålssvampen) riktigt goda med bara lite salt,peppar och smör smile.gif
KURT
CITAT (Grå @ 16-08-2008, 18:46) *
Grå naglar? Som om det skulle ha någon betydelse wink.gif

Soppar har jag rätt svårt för i och med att jag mumsar svamp på mackor. Jag provade några olika soppar för några år sedan, men varken smak eller konsistens var någon höjdare. Som jag föreställer mig att det är att tugga på en snigel ungefär, fast utan smak.

Finns det några soppar som verkligen smakar något? Förutom KURTsoppen då, som smakade murkla.

Potatisbullar med svamp i lät mumsigt, så det ska jag prova!

De flesta soppar blir mycket bättre i både konsistens och smak om de torkas först. Det är ju ingen slump att det främst är sopparna som uppskattas allra mest (förutom tryffel) i södra Europa.
*Stintan*
Förutom herr kantarell så är nog mina favoriter
Stolt fjällskivling, därefter kommer
Karl Johan och champinjoner,
trattkantarellerna går inte heller av för hackor.

I min svampkorg brukar även hamna allsköns svampar som jag
tycker är godare att använda som blandsvamp såsom
soppar, kremlor, riskor, taggsvampar, fingersvampar, m.fl ätliga
läckerheter.
Chamomille
CITAT (Grå @ 16-08-2008, 14:45) *
Det är ju inte utan att man ibland önskar att man var den enda människan på jorden som åt kantareller. Har precis varit ute i skogen och konstaterat att det kan bli ett bra kantarellår i år.
Jag är ingen vidare "svampmänniska", och är lite skeptisk till exempelvis fårtickor som ser jättegoda ut där de växer, men vansinnigt oaptitiliga när de tillagats.

Det finns dock en svamp som jag faktiskt tycker bättre om än kantareller och det är rodnande fjällskivling. Den smakar som champinjoner fast lite mer och ser dessutom riktigt god ut där den står. Tyvärr växer det inga sådana i skogarna här runt huset, men om man åker en bit så är det gott om dem.
Jag älskar att fräsa upp svampen i lite smör och salt och så stuva till dem med en gnutta grädde och lägga på mackan.

Det växer myckat annan svamp - soppar, skivlingar och kremlor här. Vilken svamp är er favorit och hur smakar den?

[attachment=22740:20060718_002.jpg]
(Bilden är från sommaren 2006)

Utan tvekan trattisar (och brandgul trumpetsvamp) och svart trumpetsvamp. Hoppas det kommer massor! biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Myosotis @ 16-08-2008, 19:59) *
Kantareller, Karl-Johan och soppar, mer vågar vi oss inte på.

Nu ljög jag lite, glömde Stolt fjällskivling och blomkålssvamp.
Platinum
Oj svårt att utse någon favorit eftersom de smakar så olika. Men vi plockar kantareller, trattkantareller, trumpetsvamp, soppar, blekgul taggsvamp, röksvamp, fårticka, späda exemplar av brödticka och fjällskivling om den snubblas över.

Plockar inte murklor, riskor eller kremlor eftersom jag inte är hemma på dom.
Anki på Öland
Allra godast tycker jag är blandsvamp - kantareller, trattkantareller, trumpetsvamp, blodriskor, soppar, taggsvamp mm. Gärna med blodriskor i om man hittar, tycker den förhöjer smaken!
Anki
Sussie F-Flower
Fråga till Er som plockar Blomkålssvamp:

Växer den endast vid tall, som det står i min svampbok? I så fall: alltid?

(blev nyfiken då jag inte tror att jag har hört talas om den svampen tidigare och det var så många som plockar den här...)
Grå
Vad är det här? Plockade med mig några stycken för att kolla upp vad det är, men hittar den inte var sig bland matsvampar eller giftsvampar på Svampguiden. Den växte i djup, frodig och mycket fuktig mossa och det var ganska gott om dem också. Den är inte speciellt slemmig, men "våt" på hatten. Den doftar ganska gott av skog och "svamp" liksom... Ätlig, giftig, eller bara oanvändbar? Är det någon som känner igen den?

[attachment=22852:Svamp_080817.JPG]
Anders zon 1
Svamp är mumsisch! smile.gif Jättesvårt att säga vilka som är godast. Det beror ju bland annat på hur man använder svampen. Gjorde en gång ett test där jag jämförde några olika svampar (stekta i smör med salt och lite peppar). Bäst tyckte jag då att rynkad tofsskivling och föränderlig tofsskivling var. Men vanliga kantareller, taggsvamp och nejlikbroskskivling är också väldans gott! En annan god svamp som man dock sällan pratar om i matsammanhang är den vanliga fjälliga bläckssvampen. Fast den måste vara absolut pinfärsk! Det samma gäller röksvamp om man ska äta den.
Chamomille
CITAT (Grå @ 17-08-2008, 11:45) *
Vad är det här? Plockade med mig några stycken för att kolla upp vad det är, men hittar den inte var sig bland matsvampar eller giftsvampar på Svampguiden. Den växte i djup, frodig och mycket fuktig mossa och det var ganska gott om dem också. Den är inte speciellt slemmig, men "våt" på hatten. Den doftar ganska gott av skog och "svamp" liksom... Ätlig, giftig, eller bara oanvändbar? Är det någon som känner igen den?

Kan det vara en fläckmusseron?
Eller spindelskivling?
Chamomille
Ostronskivling sade någon här bredvid.
Grå
CITAT (Chamomille @ 17-08-2008, 13:03) *
Kan det vara en fläckmusseron?

Nja... inte som det ser ut på den blden jag hittade (svampfoto.com)... stämmer inte riktigt med växtplatsen heller. Någon form av musseron kan det nog vara och nästan alla musseroner som de beskrev på sidan var oätliga, så då är väl denna det också. Synd...

CITAT (Chamomille @ 17-08-2008, 13:10) *
Ostronskivling sade någon här bredvid.

Nej, det stämmer inte alls
*Stintan*
Jag har sett blomkålssvamp växa även vid ek men det lär vara en underart och mera slätbladig än den krusiga som tydligen bara växer vid tall.

Grå på din bild tror jag det är någon sorts spindelskivling men jag tycker skivlingar är svåra och det finns ju en del giftiga så jag skulle nog inte testa den utan att vara bombsäker. Kanske någon annan vet exakt vad det är.
Christer i Falköping
I mina trakter finns inte kantarell eller taggsvamp. Men massor av soppar och min favorit, citrongul slemskivling. Slemskivlingen stekt i smör, lätt saltat är ljuvligt god.
Christer.

Glömde ju att det växer rätt gott om stolt fjällskivling och rodnande fjällskivling här och de är ju goda också.
Christer.
Grå
CITAT (*Stintan* @ 17-08-2008, 13:16) *
Grå på din bild tror jag det är någon sorts spindelskivling men jag tycker skivlingar är svåra och det finns ju en del giftiga så jag skulle nog inte testa den utan att vara bombsäker. Kanske någon annan vet exakt vad det är.

Nja, spindelskivling tror jag inte att det är heller, för de jag har sett på bild verkar mycket klenare än vad dessa är. De här är ca 8 cm i diameter (de största i tallriken) och känns starka och fina när man tar i dem. Skaftet (??!) är ihåligt...
Myosotis

Du kan äta den minst en gång! Lycka till!
Anki på Öland
CITAT (Anders zon 1 @ 17-08-2008, 11:55) *
..............................En annan god svamp som man dock sällan pratar om i matsammanhang är den vanliga fjälliga bläckssvampen. Fast den måste vara absolut pinfärsk!.....................

Jättegod!! Och det bästa att det inte är många som plockar den så man får ha sina ställen ifred smile.gif
ANki
Wilmer
Är inte rodnande fjällskivling giftig?
ingrids
Plockar gärna Karl-Johan och håller helt med KURT: sopp är godast torkad oavsett vad man sedan gör med den. Svampmjöl i sås eller soppa gör absolut susen (där jag nu glömde vem som redan skrivit om svampmjöl). Kantareller vill jag gärna plocka, men det kräver bilexkursion så inte har det blivit ofta ...
Aqvakul
Svart trumpetsvamp är en riktig höjdare, tycker jag.
Bettis
CITAT (Grå @ 17-08-2008, 13:30) *
Nja, spindelskivling tror jag inte att det är heller, för de jag har sett på bild verkar mycket klenare än vad dessa är. De här är ca 8 cm i diameter (de största i tallriken) och känns starka och fina när man tar i dem. Skaftet (??!) är ihåligt...

Lägg in din bild och fråga HÄR då får du garanterat svar från dom som vet yes.gif

Jag har varit ute i 3 1/2 timma idag och inte hittat en enda kantarell -cry-.gif men jag fick massor med friskluft och hundarna fick springa av sig. Jag plockar bara kantareller, trattisar och karl-Johan kan inga andra.
storm

Åkerskivling det är ingen mat svamp
Platinum
Kom precis på en svamp till som jag inte plockar i skogen utan i matbutiken om det är vinter, champinjon. I skogen vågar jag inte plocka den, så lik vit flugsvamp.
Winnowill
Trattkantarell! Plockade flera kilo förrförra året (jag t.o.m. såg dem framför mig när jag släckt lampan på natten). Den är perfekt. Smakar ungefär som kantarell men växer i enorma klungor och plockas inte heller av lika många.
Maxirolisa
Hemma växte denna skönhet så jag var bara tvungen att gå ut och kolla lite.

Karl-Johan är en mycket god svamp.

Hannele
Mums för svamp, ätit nyss omelett med trattkantareller.
Chamomille
CITAT (Winnowill @ 21-08-2008, 11:20) *
(jag t.o.m. såg dem framför mig när jag släckt lampan på natten).

giggle.gif Jo tack. Det känner jag igen... Plockade så mycket trattisar så det blev äckligt till slut. Fingrarna luktade svamp i flera dagar.
russin
Jag älskar vanliga hederliga gula kantareller, men är värdelös på att hitta några. Detta omtalade svampår har jag hittills bara hittat ca 7 dl sammanlagt. thumbdown.gif

Är även ett stort fan av stolt fjällskivling och svart trumpetsvamp och dom hittar jag desto mer av smile.gif
Meriona
Blek taggsvamp tycker jag är helt outstanding! wub.gif Rödgul också föralldel, men det hittar jag inte lika mycket av.
Chamomille
CITAT (Meriona @ 21-09-2009, 20:11) *
Blek taggsvamp tycker jag är helt outstanding! wub.gif Rödgul också föralldel, men det hittar jag inte lika mycket av.

Blek taggsvamp är perfa att dillstuva tummenupp.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Chamomille @ 21-09-2009, 20:21) *
Blek taggsvamp är perfa att dillstuva tummenupp.gif

Berätta gärna hur du gör då

ingrid
zissi
1. Kantarell
2. Karl Johan
3. Trattkantarell
4. Trumpetsvamp
5. Blek taggsvamp
6. Röksvamp
7. Stolt fjällskivling (den har jag dock bara hittat en gång, mkt god)
De här svamparna plockar jag nog mest av. I år har vi hittat ganska mycket av 1,2,3,4 o 5:an.
Gjort några pajer med västerbottenost och kantarell, stuvning på varma mackor, bara stekt svamp tillsammans med persilja på mackan. Har upptäckt den bleka taggsvampen på senare år också. Bra blandsvamp.
En mängd trattisar hänger på tork i köksfönstret på långa sytrådar....allt det övriga har jag förvällt och frusit ner.
"Jättegott" !! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon