Hej,
Det var en ganska kompakt rotklump med diameter på cirka 30 cm och ett höjdmått på runt 25 cm. Det fanns vita rötter, men så små och tunna var det inte. Vad jag förstår är det nog så att det är någon form av ympning för "stammen" gick rakt igenom rotklumpen och var avsågad i botten, är det så att man ympar på Citrus på en befintlig stam för att få höjd på det och få ett uppstammad utseende? Men hur fungerar det då med rotsystemet, är det som på en ros bara med den skillnaden att förädlingsstället här är 100 cm över golvytan?
Nåväl, en annan sak jag noterade var att det var mycket lera i rotklumpen, har den varit planterad så från början, för jag tog försiktigt bort så mycket gammal jord och lermassa jag kunder för att verkligen få i så mycket ny fräsch Rhododendronjord som möjligt.
Nu är ju frågan om hur pass fuktig jord Citrus vill ha? Jag har ju bara sett till att den självvattnande krukan alltid har haft vatten i magasinet så därför har ju jordytan varit knustorr, men nu när jag vattnar på vanligt vis ovanifrån så har jag ju en helt annan koll och möjlighet att känna efter hur fuktig jorden är, hur vill den ha det med vattnet?
Frågan är nu hur lång tid man måste vänta innan man kan börja hoppas på nya bladskott?
En annan sak är ju att jag satte ju bara ut trädet som en ren sista-akut åtgärd när jag trodde att det var utom räddning, så någon försiktig avhärdning har det då rakt inte fått vilket naturligtvis nog inte är bra. Men träd+kruka+jord+vatten är så tungt att jag kan ju knappt rubba hela rasket och frun min är gravid så att flytta det ut och in varje morgon/kväll under en veckas tid finns ingen möjlighet till, dessutom går det ju inte igenom dörren utan att jag påfrestar grenarna "mycket"...
Men, det positiva i sammanhanget kanske är att det står i västerläge, på en balkong under tak där det inte är direkt sol förrän efter 14-14.30 om dagarna. Dessutom står det i bra lä och borde ju inte få samma chock som om man ställt ut det rätt på altangolvet i blåst och fullt solljus hela dagen.
Kommentar?
--------------------
Hälsar
"Trädgårdsmannen"
|