En ensamkatt som är utekatt lär aldrig bli utråkad därför att han har alla element ute som roar honom jakt klättra i träd springa tokrace jaga löv bevaka revir osv,en utekatts jaktinstinkt blir alltid stimulerad ute.Jag själv har aldrig haft mer än en katt åt gången ,den jag har nu är 8 år och är en glad och lycklig katt och jag är inte säker på att han skulle uppskatta att vi skaffade en till då han är van att vara herre på täppan här.Det är lite skillnad om man väljer att ha innekatt då kan det vara en bra stimulans att skaffa två på en gång i samma ålder när de är små,att samanföra vuxna katter är däremot ett lotteri det kan bli väldiga konfrontationer och slagsmål.Jag tror det är väldigt individuellt hur katter tolererar andra katter men det är aldrig någon garanti att de kommer överens.Däremot verkar det många gånger vara enklare att samanföra kattungar med vuxna katter de verkar förstå att den lille är en unge som man måste tolerera och ha översende med.Att ha en innekatt kräver mer av ägaren eftersom man måste aktivera katten mycket meroch ge honom det han går miste om som utekatt som han inte har som innekatt.
|