CITAT (Jan af Lisö @ 23-09-2009, 19:58)

Av det som jag kan se på bilden så behöver inte trädet beskäras speciellt mycket, kanske bara en lätt gallring inne i kronan.
Om du hade väldigt mycket gula plommon i fjol i zon 2-3 och de smakade gott så låter det på mig som René Claude d'Oullins. Det är en sort som skall kartgallras ordentligt, då blir frukten större och godare. Blir med tiden mycket stora träd. Att det var extremt många plommon ena året kan förklara att trädet inte orkade bilda blomknoppar i fjol - sånt kan åtgärdas med kartgallring. För jag antar att det blommade bara lite i år.
Om det blommade bra i år och det blev inga frukter så kan det vara andra orsaker att det inte blev några frukter, troligen pga insekter.
Det var väldigt få blommor och lika få blad.
Kurt skrev tidigare att det kanske var drabbat av skotthagelsjuka. kanske en orsak till utebliva frukter. Om den har det är ju frågan om det återhämtar sig till nästa år. Avvaktar nog att beskära det i år, utan väntar tills nästa höst. Då får man hoppas att det har tid på sig, att friskna till utan att man stör det i utvecklingen inför framtidens frukter. Ska försöka ta reda på om det är den sorten du skriver.