Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Apeljordgubbsplantor, övervintra, Men var och hur ska det ske?
          tesslan
          Inlägg 24-09-2009, 09:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 12 528

Hej på er!

I våras köpte jag nio ampeljordgubbsplantor och planterade de små i stora krukor som sedan fick stå på vårt altanräcke.
          De har växt sig riktigt stora, med nästan två meters "hängen", varit fulla med blommor och började också, något sent men ändå, ge fantastiskt goda bär.

Men hur ska jag nu bäst låta de övervintra? Kan de stå kvar i sina krukor ute? Det är ju något svårt att flytta de långa "hängena". Kan man ta skott?

Mycket tacksam för svar!!!

Med vänliga hälsningar till er alla

/tess

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Nauti
          Inlägg 24-09-2009, 11:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Du kan klippa av utlöparna och plantera varje liten småplanta i egna krukor. Det är ju så det går till naturligt, när den egna plantan klarar av att försörja sig utan moderplantans hjälp så torkar stolonerna ihop och förmultnar.

Jag har tänkt göra så att jag skall låta mina stå ute på balkongen tills de vissnat ned. Sedan skall jag ställa ner dem i källaren där de skall få stå tills våren.

Att övervintra dem ute i krukor är nog ingen bra idé ifall du inte har stora krukor eller kan isolera dem på något vis. Små krukor kyls lätt ner och fryser helt och hållet. Då fryser även rötterna ihjäl. Jag har läst här att man kan ta in dem och förvara dem i 5-10°C, vilket jag tänkt göra.

Redigerat av Nauti: 24-09-2009, 11:34

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-06-2025, 13:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon