CITAT (KURT @ 23-09-2009, 19:58)

Äldre granskog är säkrast, men samtidigt hittar man inte riktigt stora mängder där. Skall man hitta riktigt mycket så är ungskog bäst, gärna blandskog, även nyligen gallrad (ca 2 år efter gallring) ungskog är mycket bra. Vid gallringen frigörs en massa näring och de kvarvarande träden får utrymme att breda ut sina rötter, då ger det näring för mykorrhizasvmpar att ilda fruktkroppar. I år har det dock på många ställen varit extra fuktigt, därför fanns det mycket mera kantareller, och de växte på ställen som normalt är alltför torra.
Du
är en svampexpert, Kurt.
Vi plockade
stora mängder av kantarell andra halvan av juli och fram till i början av september. Här var ett perfekt kantarellväder, lagom med regn och värme.
Nu har kantarellerna avtagit, det har i stort sett inte regnat på tre-fyra veckor.
Vi har våra ställen. Men i år växte de "överallt".
Man får också - eller? - anpassa letandet efter rådande (väder) förhållanden. Torrt, leta framför allt på fuktiga ställen, kanske berg-norr-sluttningar. Ja, jag vet inte. Jag är mest bekymrad över att våra små-svarta trumpeter torkar bort. Det gör de. Det hjälper inte att dansa regndansen. Jag har försökt. Mycket vill ha mer.
I alla fall, kantarellerna pluppar (hos oss upp) i början av juli. Vänta inte till september. Är hösten regnfattig kan det vara kört.