Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Citrusväxt väldigt smal & lång, Skära av den?
          BigDaddy
          Inlägg 21-08-2009, 18:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Har några citrusväxter som är från i våras men de jag undrar över är de som är 1,5 & 2,5 år gamla.
          De blir väldigt långa & smala. Inte alls tjocka stammar.
          Undrar mest om de ska vara så?

Har hört man inte behöver skära av citrusväxter såhär tidigt men vet inte om det stämmer.
          Den längsta skulle jag tippa på är 70cm, de andra ngt kortare.
          Ja vill ni ha bilder kan jag kanske dona till det men ni förstår nog ändå vad jag syftar på, ni som är proffs. smile.gif

Arbetskamraten har en var än äldre & hon undrade samma hon med.
          Så de växer nog som de ska, nu undrar jag bara om det är bäst att låta dem vara?
          Tanken är väl att kunna ha dem inomhus så för långa kan de ändå inte bli. Hade vart roligare om de blev lite kraftigare.

edit. Glömde. De högsta jag har är apelsiner med arbetskamratens var citron.

Redigerat av BigDaddy: 21-08-2009, 19:00

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MariaS
          Inlägg 21-08-2009, 19:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Tillväxten på citrusar varierar från art till art. Vissa växer enormt mycke under sommaren och andra växer mindre.

Generellt skulle jag kunna säga att de som växer fortast, är också de som vill ha det som svalast under vintern, för att få en ordentlig vila.

De som växer långsamt och blir förvedade över sommaren är också de som trivs bäst i vårt inomhusklimat.

Du ska nog vänta med att beskära till våren. Då gör du det samtidigt som du ändå planterar om din citrus.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 21-08-2009, 19:20
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (MariaS @ 21-08-2009, 20:14) *
          Generellt skulle jag kunna säga att de som växer fortast, är också de som vill ha det som svalast under vintern, för att få en ordentlig vila.

De som växer långsamt och blir förvedade över sommaren är också de som trivs bäst i vårt inomhusklimat.

vad har du för belägg för för det påståendet ?

eller bara nåt som ''du'' säger?

hur dom växer har inget att göra med hur dom ska ha det på vintern. och det finns dessutom inom sorterna olika som växer olika snabbt. om nåt de citrus arter som växer i kyligare klimat är de som förvedas inför vintern, lime som växer i tropiska klimat växer när det passar och borde inte förvedas inför vintern även om dom nog kommer gå in i vila när det blir kyligt.

Redigerat av flaxss: 21-08-2009, 19:23

Citera
          MariaS
          Inlägg 22-08-2009, 20:57
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (flaxss @ 21-08-2009, 20:20) *
          vad har du för belägg för för det påståendet ?

eller bara nåt som ''du'' säger?

hur dom växer har inget att göra med hur dom ska ha det på vintern. och det finns dessutom inom sorterna olika som växer olika snabbt. om nåt de citrus arter som växer i kyligare klimat är de som förvedas inför vintern, lime som växer i tropiska klimat växer när det passar och borde inte förvedas inför vintern även om dom nog kommer gå in i vila när det blir kyligt.

Den informationen min käre vän, kommer från dig! Du har själv sagt att kalamondin och chinot har så liten tillväxt per år att det är just de som passar bäst för odling i lägenhet, just för att de vill ha så jämn temperatur som möjligt! Detta sagt inte långt efter att du sa att citrusar ALDRIG kan trivas i lägenhetsklimat! Det mesta av mina instruktioner om citrusodling kommer fån just dig, men det kanske är dags att låta bli att gå efter dom, eftersom du ändå måste kommentera och korrigera dina egna instruktioner! Jag trodde du kunde allt om citrusar, dina kommentarer har ju visat på det, men uppenbarligen var ju det fel, eftersom du nu korrigerar även dina egna kommentarer!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-09-2009, 19:53
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (MariaS @ 22-08-2009, 21:57) *
          Den informationen min käre vän, kommer från dig! Du har själv sagt att kalamondin och chinot har så liten tillväxt per år att det är just de som passar bäst för odling i lägenhet, just för att de vill ha så jämn temperatur som möjligt! Detta sagt inte långt efter att du sa att citrusar ALDRIG kan trivas i lägenhetsklimat!

2008 månad 3
          det går mycket väl att vinterförvara citrus växter i +15c +20c också , om man ger dom blad näring och ger en fuktig miljö plus extra ljuse . citrusväxter är också subtropiska och eller tropiska .

men man kan också övervintra dom svalt-kallt 0c +5c och i en torrare miljö .

vet ett par på odla som övervintrar sina i en varmare temp än +5c +10c .

jag själv har mina ute så länge det går (detta å förra året har dom varit ute 13mån ) sedan övervintrar jag dom +10c å mörkt och dom kommer ut så fort det är på plussidan .

jag själv brukar rekommendera att övervintra dom ljust å runt +10c +15c . å i denna miljö kan dom både blomma å bära frukt och överleva vintern .

år 2007

på vintern vill den ha svalt +10c och extra ljuse , eller i rumstemperatur och hög fukt och extra ljuse . ge näring under sommaren i form av citrusnäring har du balkong eller där du kan sätta ut den gör det på sommaren och ta in den igen innan frosten . på sommaren härdar du den för ute liv igenom att sätta den i skugga första tiden sen kan den stå i öst eller väst .

år 2008

dom är väldigt tåliga . övervintra dom ljust och +5c +15c . sen om du kan sätt ut dom när det är runt +10c ute ( sätt dom i skuggan först ) och ta in om vårfrost hotar , sedan har du dom ute under sommaren och hösten och tar in dom innan frosten kommer då som jag skrev svalt +5c +15c och extra ljuse håll bladen fuktiga men jorden torr . dom trivs väldigt bra ute , men även inne åretrunt funkar om man ger dom en tropiskmiljö . dock skulle jag herre rekommendera att ha dom ute under tiden dom kan .

år 2006

hos oss ska citrusar har svalt på vintern och gå in helt i vila . eller inne med extra ljuse och ev fukt som Kerstin sa

lite vad jag har hittat som jag har skrivit.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 09:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon