palmkillen är det vad du kallar honom

Palmerna i Paris blommade redan i mitten av maj under värmeböljan då vi hade 25-30 grader varje dag. Alla blommade flitigt. När jag väl hade kommit innanför grindarna stod jag i himlen. Hundratls vuxna trachycarpuspalmer, miljontals vuxna bambus, tusentals fatsias. hundratals yucca och en massa andra saker.
Det är försent att plantera nu därför att vi kommit in för långt i juni. De måste planteras tidigt i april-maj. De kommer inte hinna etablera sig tillräckligt innan vinter, vilket betyder sämre vinterhärdighet. i varmare klimat hade de kunnat gå nu, men inte här så vida du inte vill skydda palmen med allt som finns tillgängligt. Är du smart så väntar du till våren 05 och planterar då. Nu kan du ha dem nergrävde i jorden med krukan på.Sen när det bli kallt kan du ta upp den/dem.
Har du några bilder?
jag har nu själv beställt två nya trachycarpuspalmer. En trachycarpus fortunei med en stamm på 70-80 cm och en trachycarpus wagnerianus med en stamm på 40cm
Sylvia, hade din palmkompis haft en hontrachycarpus hade det nu blivit frön på dem

Frågan är bara om de hinner mogna här, men de borde de förhoppningsvis göra, i allla fall under en lång sommar och en varm och mild höst.
Hoppas att min störsa palm är en hane eller hona och att den nya är av det andra könet. Då blir det frön till sommaren, från sverige nordligaste palm

kanske lite tidigt att säga det nu, men vem vill ha fröer från världens nordostligaste palm, och sveriges nordligaste