Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad göra med angripet kålland?
          kajsalota
          Inlägg 25-09-2009, 19:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 8 099

Vi har två ganska stora land med olika sorters kål. I princip allt har blivit angripet och delvis uppätet av skadedjur/larver. Frågan är: vad gör vi nu? Kan man mylla ner hela plantorna i jorden tills nästa år eller ska allt bort och läggas på kompost eller brännas?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          EKLO
          Inlägg 27-09-2009, 07:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

För mig har kålfjärilslarverna ställt till problem väldigt sent på säsongen, en bit in i augusti (då har jag redan hunnit skörda broccoli och blomkål t ex, men de går hårt åt vitkålen då) - så har det varit tre år i rad.

Däremot har jag haft väldiga problem med jordloppor och snigel (dock inte mördarsniglar) hela säsongen, men de har fr a angripit vitkål, ruccola och spetskål - tycker inte jag märkt dem så mkt på blomkål, grönkål, broccoli.

Är det andra som har liknande erfarenheter? Varför jag nämner detta är för att ett kålnät kan ju omöjligt hjälpa mot jordloppor och sniglar, det får det bli täckduk för mig nästa år - men ni andra kanske inte har de problemen i kållandet?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 09:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon