Chili på mitt sätt, busenkelt och utan konstigheter:
Högrev eller motsvarande, skuret i strimlor (färsk) chili En hel vitlök Färska tomater eller en halv (hel till jättesats) burk Mutti hela tomater Smör och rapsolja Salt (Persilja, om det är säsong)
Skär och putsa köttet
Värm upp en (stor) stekpanna I med rapsolja Skala (den hela) vitlöken När pannan tystnat, i med vitlöken. Passa Ta bort vitlöken när den luktar nötaktigt och vitlöksklyftorna tagit färg, ös över i gryta
I med smör i stekpannan, het panna Ner med köttet när pannan tystnat Stek köttet i intervaller. Salta lätt. När det är färdigstekt (slarva inte med stekningen, brunt runtom), över med köttet i grytan (tillsammans med vitlöken)
När allt kött är i grytan med vitlöken, i med tomater, salta lätt Och vatten
Puttra på absolut lägsta värme, länge och väl, med locket lite på glänt
Späd med mer vatten (inte köpt buljong) om det skulle behövas
Efter typ en timme Strimla chilin, numera tar jag med frön och allt, i med den i grytan Puttra vidare på (absolut lägsta värme)
Smaka av, mer salt?
En gryta kan inte puttra för länge (på lägsta värme), den blir bara godare och godare
Pröva med sticka om köttet känns mört. Smaka av
När grytan tas från plattan: Ner med skuren bladpersilja (om det är säsong för det)
Tillbehör: Kanske potatis? Ett gott bröd? Om sommaren/hösten: En god grönsallad. Om vintern: En sallad på köpta borlottibönor eller egna frysta brytbönor?
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|