Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad är det för äppelsort
          tjohoa
          Inlägg 07-09-2009, 08:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 20 053

Bifogad fil  _ppeltr_d.jpg ( 575.5k ) Antal nedladdningar: 41
          Bifogad fil  _pple.jpg ( 279.05k ) Antal nedladdningar: 34

Vad är det här för äpplen. Fruktköttet är gulaktigt. De är inte riktigt färdiga ännu (7 sept i Stockholms södra skärgård) till skillnad från Katja som börjar bli mogna nu. Obs bilden på trädet är tagen tidigare.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan af Lisö
          Inlägg 28-09-2009, 13:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Det verkar vara en nöt att knäcka, dock:
          1. Lobo är ett senhöst/vinteräpple som kan inte mogna i början av september
          2. Ute i Skärgården (Jag har min trädgård på Lisö i Stockholms södra skärgård) kan frukt mogna senare än på andra ställen längre bort från sjön. Jag räknar med att min frukt mognar ca 1 vecka senare än i Stockholm. I år ännu en vecka senare pga kall vår.
          3. Man kan inte 100% lita på "förra ägaren".

Hos mig mognade Transparente Blanche i början på september i år, så ett äpple som mognar i skärgården i början av september är verkligen ett tidigt äpple.

Kan ock inte utesluta att dina bilder visar en Katja. Så här står det om Katja på livsmedelssveriegs hemsida:
          "Katja
          Medelstort med rundat kägellik eller äggrund form med tydlig avplattning på undersidan. Det har karaktäristiska biåsar. skalet är tunt, matt med vackert röd färg som täcker hela frukten. Äpplet har vitt fast och ganska saftigt fruktkött med frisk och syrlig smak. Det är ett höstäpple, som har sin bästa användningstid september–slutet av november. "

Tycker att den platta undersida syns väldigt tydligt på dina biler i 1:a inlägget.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 11:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon