Det verkar vara en nöt att knäcka, dock: 1. Lobo är ett senhöst/vinteräpple som kan inte mogna i början av september 2. Ute i Skärgården (Jag har min trädgård på Lisö i Stockholms södra skärgård) kan frukt mogna senare än på andra ställen längre bort från sjön. Jag räknar med att min frukt mognar ca 1 vecka senare än i Stockholm. I år ännu en vecka senare pga kall vår. 3. Man kan inte 100% lita på "förra ägaren".
Hos mig mognade Transparente Blanche i början på september i år, så ett äpple som mognar i skärgården i början av september är verkligen ett tidigt äpple.
Kan ock inte utesluta att dina bilder visar en Katja. Så här står det om Katja på livsmedelssveriegs hemsida: "Katja Medelstort med rundat kägellik eller äggrund form med tydlig avplattning på undersidan. Det har karaktäristiska biåsar. skalet är tunt, matt med vackert röd färg som täcker hela frukten. Äpplet har vitt fast och ganska saftigt fruktkött med frisk och syrlig smak. Det är ett höstäpple, som har sin bästa användningstid september–slutet av november. "
Tycker att den platta undersida syns väldigt tydligt på dina biler i 1:a inlägget.
|