CITAT (Cilla @ 14-06-2004, 00:38)
Kul med era växttak! Jag har lagt ett på lillstugan och hoppas att hinna lägga ett på storstugan i sensommar.
Jag har använt torv som fuktighetshållare och det har fungerat bra. VegTech har du säkert varit i kontakt med - de ligger i Småland men skickar gröntak och utrustning överallt i landet. De sår sina sedummattor, ängspartier mm i kokosmatta. För att lösa problemet med att mattorna glider ned vid större lutningar använder de en ståltrådsförsedd fibermatta.
På lillstugan med ca 25 graders lutning använde jag växter jag redan hade i marken och "sydde" fast dem i torvsäckarnas rutnät med hampasnöre. Billigare, mer arbetskrävande men lika effektivt.
Av deras sedumarter har två överlevt där jag testat att lägga dem på riktigt heta, torra ställen på marken. Om några dör ut kan man fröså i nya - eller helt fräckt lägga ut bitar av en matta ovanpå det som dött. På så sätt får man lite tjockare underlag också...
Ja Veg Tec känner mej vid det här laget, så även Garden Acquatica som säljer deras produkter i V-haninge.
Kokosmatta visste jag inte, det var ju en superidé. Nylonfibernät är det som de använder som armering. Det går att köpa en liknande (Vec Tec säljer inte sin) på Grdn. Aquatica, men den är fasligt dyr, 90:-m2 vilket skulle bli nästan 6.000:- för mitt lilla tak.
Jag är oroad för att sedummattan skall glida ner så jag har försökt att hitta olika lösningar för att armera den. Ännu är den armerad av gräsrötterna, för jag har sått sedumet på uppochnervända färdiga gräsmattor, men när gräsrötterna ger vika...? Ett litet hopp är att sedumrötterna växer ned i stenullsmattan och därmed armerar sig själva, men jag tror inte att dessa de minsta av sedumsorterna har såpass kraftiga rötter.
Har man inte nog att oroa sig för så kan man lätt skaffa sig...