Hej Boisol och andra! Jag har också en trädgård Afrika, och den är ganska stor! Jag o min man (svensk) brukar tillbringa några månader i Gambia varje vinter, och resten av året är det en gambisk familj som ser till huset och trädgården. Svenska sommaren är så skön, den vill vi inte vara utan!
Gambia har mycket hetare klimat än Egypten. Temp. dagtid är ca 30-35 grader, på nätterna sällan under 18 grader. Utpräglad regnperiod 4-5 månader på sommaren, helt torrt under 7-8 månader vinterhalvåret. Temperaturen densamma året om. Luftfuktigheten är det stor skillnad på under de två helt olika säsongerna. 30-35 grader känns inte alls för varmt när luften är torr. Däremot känns det fruktansvärt klibbigt om fuktigheten är 90 grader.
Jag har experimenterat en del med svenska frön i Västafrika, en del har blivit bra, annat har misslyckats. Lika roligt är det att experimentera med afrikanska frön här i Sverige. Jag ska berätta mera en annan gång, bara svara snabbt nu, för tiden är lite knapp.
Ritva
Redigerat av RitRat: 28-09-2009, 13:44
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|