CITAT (muppan @ 21-09-2009, 06:41)

Blir det inte dyrt i längden med en fläkt dygnet runt i flera månader?
Jag hade en del av växthuset (inte hela) klätt i bubbelplast i vintras och höll frostfritt. Det gick åt mycket ström, minst 2000Kwh enligt mätaren som jag monterade innan fläkten. Det blev så stor elräkning så jag tror jag skippar bubbel i år och försöker övervintra växterna inomhus istället. Framåt vårkanten syntes det dessutom tydligt att flera växter inte trivdes bra, ett antal dog till och med. Apelsinträdet mådde inte bra förrän framåt sommaren. Kanske blev det dessutom för fuktigt, det var väldigt svårt att hålla nere fuktigheten, det växte mossa i praktiskt taget alla krukor. Nu har jag oliven utomhus och den får väl stå där ett tag till men sen tar jag nog in den inomhus. Bor i zon 3.
Nackdelen med inomhusförvaring som jag tänkt i vinter är att det blir ett himla vattnande, alla växter har olika vattencykler verkar det som. I vintras räckte det med en översyn en gång i veckan. Alla växter står dock ljust nu, ljus verkar jätteviktigt. Kanske var det för mörkt i växthuset i vintras, hade ingen extra belysning. De enda växterna som kom igång bra på våren var vindruvan Himrod och pelargonerna. Antagligen slår jag på fläkten framåt våren istället, ställer ut växterna då och förlänger säsongen på så vis.