Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur sent i höst kan man plantera rosor?, - i zon 1-2
          EKLO
          Inlägg 30-09-2009, 18:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Almanackan fullproppad, minnet trasigt - jag hinner kort sagt inte allt jag tänkt. Som t ex att köpa rosor för att stoppa i jorden vid fritidshuset där jag är varannan helg.

Är det för sent i senare halvan av oktober, i södra bohuslän (zon 1-2), i skyddat läge?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Thé
          Inlägg 01-10-2009, 07:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Jag tror inte att marken fryser särskilt snabbt om det bara är tillfällig frost. Blir det kallt på riktigt är det väl en annan sak.

Så här lärde jag mig i fjol:
          Man kan plantera rosor så länge det går att gräva. Rötterna ska helst inte utsättas för frost uppe i luften, de ska förvaras i vatten tills man stoppar dem i jorden. När de står i jorden och är nergrävda gör det inget om det blir frost på natten sedan.

Jag har även sett Annas berömda bilder på hur hon planterar rosor med marken täckt av snö, så jag vet inte hur noga det är med att skydda rötterna mot frost. Men de hinner ju inte frysa om man har dem i vatten på något ställe där det är plusgrader och sedan bara tar ut dem och skottar igen gropen.

Så länge rosorna förvaras i kyl har de väl i och för sig inget vatten, så egentligen vet jag inte hur noga det är med att man ska vattna dem innan man planterar?

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 23:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon