Ja, man är ju orolig att fiskarna ska frysa ihjäl, när de äntligen vuxit på sig lite.Själv tar jag aldrig in fiskarna på vintern. Jag lägger i en syrepump och täcker en del av dammen med bubbelplast. Det viktigaste är nog att sumpgaserna kan ventileras bort, så man får se till att det alltid är hål i isen någonstans. Någongång har jag fått is i slangen till syrepumpen, som ju håller hålet i isen öppet. Då häller jag på en hink varmvatten, så det blir hål igen och syrepumpen kommer igång. Vattendjupet är ca 60 cm. Har även haft övervintrande fiskar i en tre dm djup damm. frigolitlåda över och petflaska utan botten nedstuckeni vattnet under frigolitlådan(för att vädra bort sumpgaserna). Fiskarna grävde ner sig i näckrosleran! Lägsta temp har varit - 19. Så jag vet inte jag - var tvungen ta in fiskarna förra vintern, då dammen läckte och hägrarna kom på att här fanns det mat!!!! Då fick man verkligen ha koll - vattnet blev ganska skitigt och om det blev för varmt måste dom ju få mat. Så man måste kanske inte ta in dom..... Åsa www.lavendalgarden.nu
|