Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad är detta för perenn/buske, runda fröställningar
          Järfälla
          Inlägg 01-10-2009, 14:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

Ursäkta urdålig bild. Hoppas någon ändå känner igen den.

Ca 50-70 cm hög. Fröställningen är just nu en grön rund boll, med små korta piggar/utbuktningar i ljusare grönvit, inte stickiga.

Ev ev vintergrön sägs det också... Därav trodde jag det var en buske - men hittar den inte i böcker och på nätet - så det är nog kanske en perenn??

Och sprider sig i måttlig takt.

Några tips??
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_0702.jpg ( 49.71k ) Antal nedladdningar: 132

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Monica B
          Inlägg 01-10-2009, 21:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 21 546

Inte växer min murgröna som en buske. Murgröna är ju en klätterväxt, en klätterväxt som jag nästan dagligen för ett krig mot. Krypande lianer som gör sitt bästa för att sno in och "kväva" delar av min trädgård. Jag säger inte så mycket när den klättrar i träd, då är den ganska dekorativ, men när den kryper utefter marken då vill jag inte ha den. Dessutom tycker jag att den luktar illa, den drar till sig stora mängder med flugor och andra flygande insekter och vid blomningstiden så är det som att man har ett enda stort surrande grönt moln.
          Jag har ärvt en jättelik murgröna som klättrar bl a i en Prunus som står vid min grind och varje gång man skall gå in i trädgården passerar man den. Den slingrar sig också utefter marken och håller jag inte efter regelbundet så skulle den täcka halva min trädgård i ett nafs.

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-10-2009, 22:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Monica B @ 01-10-2009, 22:56) *
          Inte växer min murgröna som en buske. Murgröna är ju en klätterväxt, en klätterväxt som jag nästan dagligen för ett krig mot. Krypande lianer som gör sitt bästa för att sno in och "kväva" delar av min trädgård. Jag säger inte så mycket när den klättrar i träd, då är den ganska dekorativ, men när den kryper utefter marken då vill jag inte ha den. Dessutom tycker jag att den luktar illa, den drar till sig stora mängder med flugor och andra flygande insekter och vid blomningstiden så är det som att man har ett enda stort surrande grönt moln.
          Jag har ärvt en jättelik murgröna som klättrar bl a i en Prunus som står vid min grind och varje gång man skall gå in i trädgården passerar man den. Den slingrar sig också utefter marken och håller jag inte efter regelbundet så skulle den täcka halva min trädgård i ett nafs.

juvenila skott av murgröna är klängande/klättrande. och har det vi är typiskt för murgröna i bladform. adulta skott av murgröna har hela blad med en spets och dessa skott klättrar inte utan växer upprätt och blommar med bollar.

i handeln finns det nåt som heter busk murgröna och dessa är förökade från adulta skott. denna ''busk''murgröna växer alltså som en upprätt buske.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 00:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon