CITAT (Monica B @ 01-10-2009, 22:56)

Inte växer min murgröna som en buske. Murgröna är ju en klätterväxt, en klätterväxt som jag nästan dagligen för ett krig mot. Krypande lianer som gör sitt bästa för att sno in och "kväva" delar av min trädgård. Jag säger inte så mycket när den klättrar i träd, då är den ganska dekorativ, men när den kryper utefter marken då vill jag inte ha den. Dessutom tycker jag att den luktar illa, den drar till sig stora mängder med flugor och andra flygande insekter och vid blomningstiden så är det som att man har ett enda stort surrande grönt moln.
Jag har ärvt en jättelik murgröna som klättrar bl a i en Prunus som står vid min grind och varje gång man skall gå in i trädgården passerar man den. Den slingrar sig också utefter marken och håller jag inte efter regelbundet så skulle den täcka halva min trädgård i ett nafs.
Det finns massor av varianter av murgröna. Det finns extra snabbväxande murgrönor utan klätterötter, det finns marktäckande murgrönor, det finns många olika sorter med helt olika egenskaper som man normalt inte assoicerar murgröna med. Så det kunde ha varit konstigare än så