CITAT (henriks @ 01-10-2009, 07:26)

Med den lilla skillnaden att xenonlampan håller en sisådär 10 ggr längre
"felet" med xenonljus är att det är så skarp gräns mellan ljust och mörkt, så om strålkastaren är aldrig så lite felinställd eller att bilen är nerlstad i bagaget, då bländar den som f-n
Med ljuslängdsreglering minskar problemet, då strålkastarens inställning kompenserar för bilens belastning mm.
Jag kastar lite sten i glashus här, eftersom jag har xenon själv, och tycker att det är kalasbra - men VISSA bilar med xenon bländar, det håller jag med om.
Om xenonljusen bländar för att bilen är nerlastad då är det inte en bil som är gjord för just den typen av lampor. Har man en bil som är anpassad från början för att kunna handskas med xenonljus, då har man även en blixtsnabb höjdjustering direkt i lamphusen. Då spelar det ingen roll hur mycket du lastar.
Tyvärr så är det många som eftermonterar xenonlampor och då inte får den typen av snabb justering med bländning som följd.
För att inte tala om de fejklampor som finns ute på marknaden som ska se få det att se ut som xenonlampor. Är de felställda då är det inte roligt....