|
aanderss
30-09-2009, 18:21
Har ni koll på era lampor på bilen?
jag körde i kväll 10 mil i Skåne och såg säkert 25 bilar där bara ett ljus lyste
Dom kanske sparar på ström
Huggorm
30-09-2009, 19:09
Jag kör 100 mil i veckan, och jag ser också en väldig massa "enögda" bilar. Nu för tiden får man ju en varning i de flesta bilar när någon glödlampa går sönder, så det är väll ren lathet att folk inte fixar saken
Meriona
30-09-2009, 19:20
Nä det tror jag inte är lathet, många nyproducerade bilar är inte bara att byta glödlampa på, du måste byta hela lamphuset, och det kan kosta ett par tusen spänn!
Aqvakul
30-09-2009, 19:29
Det är väldigt besvärligt att byta glödlampa på de flesta nya bilar. Det kan kosta upp mot 1 500 kronor på verkstan. Den senaste bilen hann jag byta innan någon glödlampa gav upp...
Huggorm
30-09-2009, 19:34
Det är väll mest bara på renault som det är riktigt omöjligt att byta glödlampa? På tyska bilar går det fortfarande utmärkt
Aqvakul
30-09-2009, 19:36
Renault är nog värst. Men det har inte varit särskilt lätt på mina Toyotor heller. Mycket har behövts monteras bort.
takstigen
30-09-2009, 19:36
Jag har en Saab 9000 och ser inuti bilen om någon lampa är sönder Jag byter själv lampa på 1 minut
CITAT (Aqvakul @ 30-09-2009, 20:36)  . Mycket har behövts monteras bort. Ja man kan ju göra som jag med plocka bort allt som var och fick inte dit lampan igen. Blev f....d och åkte hem för att slippa stå på macken och se dum ut. Fick i alla fall inte dit lampan. DÅ slog det mej att den grejen som man sätter fast lampan med, den åkte nog i soptunnan på macken!!! VADÅ pinsamt att åka dit och börja gräva runt
henriks
30-09-2009, 19:41
Jag trodde också att det skulle vara snudd på omöjligt att byta glödlampor på min Saab 9-5......
men det tog mindre än fem minuter att byta parkeringslampa på båda sidorna samt nummerplåtsbelysning bak kostade? fem kronor styck!
Att byta hel/halvljus kostar däremot en bra slant om man har xenonljus - men å andra sidan håller de många gånger längre än vanliga H7
Ett vanligt "fel" folk gör - är att byta bara den ena H7 lampan - det kommer som ett brev på posten att den andra pajar tämligen snart också eftersom det är ganska lika drifttid på lamporna innan de pajar.
Meriona
30-09-2009, 19:44
H7? Jag har H4....
Huggorm
30-09-2009, 19:45
CITAT (henriks @ 30-09-2009, 20:41)  Ett vanligt "fel" folk gör - är att byta bara den ena H7 lampan - det kommer som ett brev på posten att den andra pajar tämligen snart också eftersom det är ganska lika drifttid på lamporna innan de pajar. Dessutom sliter det mer på den återstående lampan när bara den lyser. Bilfabrikanter är så snåla med kopparen nu för tiden att det blir spänningsfall, och när ena lampan går sönder får den andra lite mer ström. Man kan ofta se att på bilar med bara en lampa, så lyser den starkare än på de med två
Aqvakul
30-09-2009, 19:50
CITAT (Meriona @ 30-09-2009, 20:44)  H7? Jag har H4....  Var glad för det, de håller normalt sett betydligt längre än de modernare H7....
Huggorm
30-09-2009, 19:52
CITAT (Aqvakul @ 30-09-2009, 20:50)  Var glad för det, de håller normalt sett betydligt längre än de modernare H7.... Jo, dom verkar ju göra det. Men jag undrar om det beror på lamporna eller elsystemen i bilarna?
Aqvakul
30-09-2009, 19:54
CITAT (Huggorm @ 30-09-2009, 20:52)  Jo, dom verkar ju göra det. Men jag undrar om det beror på lamporna eller elsystemen i bilarna? kan det bero på att H7 är mindre och blir varmare...
Huggorm
30-09-2009, 20:08
CITAT (Aqvakul @ 30-09-2009, 20:54)  kan det bero på att H7 är mindre och blir varmare... H1 är också små, och dom har hållit bra för mig
I min polo instruktionsbok står inget hjälpsamt om byte av lampor, sort etc. utan, åk till närmsta auktoriserade verkstad. Nu gjorde jag inte det utan försökte själv till följd att jag råkade putta reflektorn ur led lite grand. Bad dem när den var på service att byta o justera upp båda fram. Vad har hänt? Jo, nu när det blivit mörkt blinkar alla som sjutton på mig, så antagligen klarade inte ens verkstaden att få det rätt. Det var i våras, ingen har stört sig så länge det var ljust ute, märkte det nu när jag första gången körde i mörkret (och varje gång sedan dess).
Bytte bägge H4 så sent som i måndags. Lite pill, men det går på en halvtimme i en Chrysler.
Starfight
30-09-2009, 23:46
Ja det där med trasiga framlampor har jag tänkt på många gånger. Som någon sa innan det är nog mest snålhet att dom inte byter, men det det kan ju bli dyrare om man åker fast av polisen för det 1600:- i böter om man blir stoppad i mörker. Många nyare bilar kan du inte byta på själv om man inte är riktigt bilkunnig. Tex en del bilar så måste man plocka ut hela strålkastarhuset för att byta lampan. Och sen så har vi ju dom där hemska Xenonlamporna som man alltid blir bländad av, jag hatar dom verkligen. Dom lyser ju bra, men dom bländar ju alltid när man möter dom och jag begriper inte hur dom kan tillåta det. En Xenonlampa är riktigt dyr och kostar väl allt mellan 500-2000kr och en H4 sisådär 40-130kr så det är ju riktigt stor prisskillnad när man skall byta lampor.
henriks
01-10-2009, 06:26
CITAT (Starfight @ 01-10-2009, 00:46)  En Xenonlampa är riktigt dyr och kostar väl allt mellan 500-2000kr och en H4 sisådär 40-130kr så det är ju riktigt stor prisskillnad när man skall byta lampor. Med den lilla skillnaden att xenonlampan håller en sisådär 10 ggr längre "felet" med xenonljus är att det är så skarp gräns mellan ljust och mörkt, så om strålkastaren är aldrig så lite felinställd eller att bilen är nerlstad i bagaget, då bländar den som f-n Med ljuslängdsreglering minskar problemet, då strålkastarens inställning kompenserar för bilens belastning mm. Jag kastar lite sten i glashus här, eftersom jag har xenon själv, och tycker att det är kalasbra - men VISSA bilar med xenon bländar, det håller jag med om.
I en del bilar måste man ju in under motorhuven och åla sig ner för att byta lampa!hör många som klagar över hur jobbigt det är att byta .
CITAT (henriks @ 01-10-2009, 07:26)  VISSA bilar med xenon bländar, det håller jag med om. Jag skulle vilja ha med en slangbella i bilen och skjuta sönder lyktorna på mötande med "xenonljus". Skiten borde förbjudas.
Huggorm
01-10-2009, 20:39
Dimljus borde också förbjudas. Fast dom är ju redan förbjudna att använda ihop med halvljus, men inte bryr sig folk om det. Dom bländar ofta ganska ordentligt
Meriona
01-10-2009, 20:55
CITAT (Starfight @ 01-10-2009, 00:46)  en H4 sisådär 40-130kr så det är ju riktigt stor prisskillnad när man skall byta lampor. Jösses var köper du H4-lampor? 17 kr betalade jag sist, då bytte killen ut den åt mig också. Han tyckte nog synd om tanten...
CITAT (Grå @ 01-10-2009, 18:07)  Jag skulle vilja ha med en slangbella i bilen och skjuta sönder lyktorna på mötande med "xenonljus". Skiten borde förbjudas.  Håller med!!! Jag får stanna och släppa förbi bilar då och då när de ligger bakom och fläskar på sitt xenonljus i mina sido och backspeglar  Men sitter jag i en sådan bil är jag glad att jag kan se alla små gulliga djur i vägkanterna och undvika köra på dem.
Huggorm
01-10-2009, 21:29
CITAT (Meriona @ 01-10-2009, 21:55)  Jösses var köper du H4-lampor? 17 kr betalade jag sist, då bytte killen ut den åt mig också. Han tyckte nog synd om tanten...  Billigare än biltema, dom glödlamporna kan väll inte hålla särskilt länge?
Meriona
02-10-2009, 11:26
CITAT (Huggorm @ 01-10-2009, 22:29)  Billigare än biltema, dom glödlamporna kan väll inte hålla särskilt länge? Det var nog en tre år sen, så vad de skulle kosta idag vet jag inte....
Skruttis
02-10-2009, 11:35
CITAT (henriks @ 01-10-2009, 07:26)  Med den lilla skillnaden att xenonlampan håller en sisådär 10 ggr längre
"felet" med xenonljus är att det är så skarp gräns mellan ljust och mörkt, så om strålkastaren är aldrig så lite felinställd eller att bilen är nerlstad i bagaget, då bländar den som f-n
Med ljuslängdsreglering minskar problemet, då strålkastarens inställning kompenserar för bilens belastning mm.
Jag kastar lite sten i glashus här, eftersom jag har xenon själv, och tycker att det är kalasbra - men VISSA bilar med xenon bländar, det håller jag med om. Om xenonljusen bländar för att bilen är nerlastad då är det inte en bil som är gjord för just den typen av lampor. Har man en bil som är anpassad från början för att kunna handskas med xenonljus, då har man även en blixtsnabb höjdjustering direkt i lamphusen. Då spelar det ingen roll hur mycket du lastar. Tyvärr så är det många som eftermonterar xenonlampor och då inte får den typen av snabb justering med bländning som följd. För att inte tala om de fejklampor som finns ute på marknaden som ska se få det att se ut som xenonlampor. Är de felställda då är det inte roligt....
nennegbg
02-10-2009, 12:42
Om ni har missat det...
"Sverker" berörde ämnet i gårdagens PLUS, kommer säkert i repris eller kanske går det att se programmet på "webben".
Där sades bl.a. På vissa bilar måste fronten demonteras för att byta lampa. En misstanke var att det är så svårt att byta för att märkesverkstäderna skall ha att göra...hm?
Jag tycker att bilar inte skall typgodkännas om det inte går att byta lampor på ett enkelt sätt...då hade det snart rättats till.
----------- nennegbg
Huggorm
02-10-2009, 12:47
CITAT (nennegbg @ 02-10-2009, 13:42)  Jag tycker att bilar inte skall typgodkännas om det inte går att byta lampor på ett enkelt sätt...då hade det snart rättats till. Frågan är vad mer som fabrikanterna skall tvingas göra lätt att byta. Tändstift? Olja? Kamrem? Något sådant blir nog svårt att lagstifta om, i stället bör konsumenterna ta med det i beräkningen när de köper bil. Men jag skulle vilja påstå att det är väldigt, väldigt få som tänker på sånt innan det är dags att byta den där glödlampan. Ofta blir det väll först bilens andra eller tredje ägare som byter glödlampa själv också, innan dess skulle ägaren inte byta själv ens om det var lätt
nennegbg
05-10-2009, 22:04
CITAT (Huggorm @ 02-10-2009, 13:47)  Frågan är vad mer som fabrikanterna skall tvingas göra lätt att byta. Tändstift? Olja? Kamrem? Något sådant blir nog svårt att lagstifta om, i stället bör konsumenterna ta med det i beräkningen när de köper bil. Men jag skulle vilja påstå att det är väldigt, väldigt få som tänker på sånt innan det är dags att byta den där glödlampan. Ofta blir det väll först bilens andra eller tredje ägare som byter glödlampa själv också, innan dess skulle ägaren inte byta själv ens om det var lätt Nog är det viktigare ur tafiksäkerhetssynpunkt att belysningen fungerar än att oljan eller tändstiften är bytta.... men sen kan jag hålla med om att om fler "tänker efter före" kanske konsumentmakten så småningom kan ge resultat... kolla lampbyte innan du köper ny bil....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|