Hej Tommy,
Jag är inte expert på gräsmatteprojekt av den dimensionen, men jag har varit med om ett och annat lyckat och mindre lyckat projekt. Några saker att fundera på:
1) 1 000 kvm är en mycket stor yta att odla upp och hålla vattnad samtidigt. Gräs som man sår på våren behöver vattningshjälp den första tiden och under torrperioder hela sommaren. Du kan inte gå på ytan första växtperioden. Om man sår tidig höst kan man gå på ytan följande sommar. Kanske läge att så ena halvan i vår och andra i höst så att du inte behöver vattna så mycket? En tanke bara.
2) Fundera på om det är exakt samma gräsblandning du vill ha överallt. Försäljarna vill gärna förorda samma blandningar på hela ytan, men det har nackdelen att hela ytan kommer att ha mer eller mindre samma behov av vatten, gödsel, klippning mm under många år framåt.
Vissa gräs är slittåliga men behöver klippning ofta och näring varje år. Bra för den yta där du går mycket. Andra gräs växer långsammare och tål mer torka och kyla samt behöver mindre näring. Bra för övriga ytan kanske. "Skogssorterna" (svinglar) behöver ingen näring alls och inte heller klippning, blir mörkgröna och lite tuviga. Bra för de undanskymda hörnen och där det är svårt att komma fram med klipparen.
Vissa ytor är omöjliga att komma åt med maskinen - där kan du så ängsblom och svingel blandat. Kan vara runt trädstammar, vid husknutar, stenar, trappor etc.
3) Underlaget är A och O, och här kan handlaren hjälpa dig om du måste köpa underlaget, som oftast består av sand och jord. Kalka brukar man inte göra i samband med sådd, man köper en jord som har högt (neutralt) ph och ser sedan till att höja det (kalkning ger inte bästa resultat, finns artiklar om det på www.odla.nu som jag inte minns var de ligger). Har du grässvålen kvar som maskinen rensade kan du använda denna så småningom, om du komposterar och behandlar den så att mossporerna förgörs.
Jag har anlagt gräsmatta (100 kvm i taget) med underlag som bestod av det jag hade till hands; torv från gammal husisolering, löv i mängder, kompost, sand. Och sedan mängder av vatten.
Att så gräsytor är långt ifrån ett enkelt projekt. Du är redan inne på ett av de mest avancerade planteringprojekten Tommy - en 1000 kvm frösådd rabatt!!!
Här kan du läsa om grässorterna - det är gröen och svinglar bland annat de använder i de färdigblandade påsarna. Kolla hur de växer naturligt - ju högre de blir och snabbare de växer, desto mer klippning och gödsling kommer de behöva i din gräsmatta.
Gardenas kortguide för anläggning av gräsmatta. Deras redskap kan jag dock verkligen avråda ifrån - kassare sekatörer mm får man leta efter.
Hasselfors ännu kortare guide för anläggningGräslig toahumor som kan behövas inför slitet