CITAT (Amaryllis @ 03-10-2009, 16:47)

Dano har bifogat bilder, har inte du sett dem?
och tydligen missade du detta
''det ända vi vet säkert är ju att det är bladlöss.''.
och detta
''är du HELT säker på att du har bananflugor så det inte är sorgmyggor eller trips?
bladlössen kan du duscha av tillfället eller använda såpa eller sprit.
om det nu ÄR bananflugor du har så gör dessa ingen skada på växter. och dom gillar ruttna frukter och matrester. för att bli va med dom så håller man så rent som möjligt och städar undan dålig frukt och matrester.
det går nog locka dom till att drunkna om du tar en (helst gul) skål och fyller med socker, lite diskmedel, vatten, vinäger, äppelcider.''ser det ut som om jag missat några bilder eller ? för det är väl bladlöss som Dano visar eller har du nåt annat förslag ?
det jag menade med det du citerade va dessa ''bananfluger'' att hade man fått en beskrivning av dessa hur dom exakt ser ut så är det lättare att ge specifika råd om hur att få bort dom. vilket jag också gav om bananflugor om trådskaparen nu var helt säker på att det var just bananflugor h'n hade.
CITAT (Dano @ 03-10-2009, 16:40)

Tack för alla svar.
Jag är attackerad på två fronter, dels bladlössen (som jag trodde var bananflugebarn) och dels bananflugor.
Bladlössen bekö,par jag nu med såpavatten och jag tror att jag är på god väg att få bukt med bananflugorna med. I en barnvagn under extrakläder o sånt låg det en gammal go banan med ett par miljoner bananflugeägg på. Nu skall det nog sakta men säkert bli en bra miljö igen.
Som sagt, tack igen!
bananflugor får du veck igenom som jag skrev innan. dessa är lätta att bli va med. håll rent från matrester och frukt och sätt fram en gul skål där resterande kan drunkna i. samma metod som andra också har skrivit.
Redigerat av flaxss: 03-10-2009, 15:58