Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur sent i höst kan man plantera rosor?, - i zon 1-2
          EKLO
          Inlägg 30-09-2009, 18:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Almanackan fullproppad, minnet trasigt - jag hinner kort sagt inte allt jag tänkt. Som t ex att köpa rosor för att stoppa i jorden vid fritidshuset där jag är varannan helg.

Är det för sent i senare halvan av oktober, i södra bohuslän (zon 1-2), i skyddat läge?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Stiffe
          Inlägg 04-10-2009, 00:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem nr: 13 877

Det är lugnt. Även om det skulle komma en köldperiod så här tidigt så tinar det innan vintern kommer på riktigt. Så var det härom året för mig. Hade alla rosorna i sopsäckar i den ouppvärmda verksta'n. Vattnade dem 1-2 ggr per dag i 2-3 veckor. Det är så att rötterna håller sig fuktiga.

Däremot vattnar jag aldrig rosorna som jag planterar så sent, de har ju gått i idé, och brist på markfukt är det normalt aldrig den halvan av året. Har de inte heller i vatten inför planteringen.

Jag brukar alltid plantera i november. I år har jag inte ens hunnit fundera på vilka rosor jag vill köpa än.

Förra året var jag ute i trädgården och spettade ner lökar runt den 20:e december. Det var väl inte helt mysigt..., men de flesta överlevde.

/S

Redigerat av Stiffe: 04-10-2009, 00:36

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 23:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon