Jag väljer ofta närodlat/närproducerat. Däremot inte alltid, men ofta, KRAV/ekologiskt.
Jag har blivit en hejare på att läsa småstilt.
Färdiglagat eller halvfabrikat köper jag nästan aldrig, eftersom jag älskar att laga mat. Att det säljs så mycket färdiglagat, tror jag beror på att många tror att det tar lång tid att laga mat. Trots att TV och radio vimlar av matlagningsprogram där man visar hur lätt det är att svänga ihop även lyxig mat.
Jag väljer närproducerat, för jag vill att de lokala odlarna/uppfödarna ska finnas kvar. Dessutom smakar det inte lika bra

, när jag vet att maten transporterats långa sträckor.
Men allt detta är en djungel och märkningen av varorna lämnar fortfarande mycket att önska. När det gäller de stora matvarukedjorna så är ICA i allmänhet bra på att märka sina varor, CITYGROSS likaså. Men i går var jag på COOP i Uppsala och där var det nästintill omöjligt att se var varorna kom ifrån. Inte ens när jag läste det finstilta.
Det tar längre tid att göra inköp på det här sättet, men när det blivit en vana går det snabbare. Jag har dock full förståelse för stressade stabor och småbarnsföräldrar, som inte alltid hinner vara "medvetna"
Edit: Det här blir visst en roman, men jag kom på en en sak till.
Jag väljer oftast vegetabilier efter säsong. Köper mycket rotfrukter när andra grönsaker måste odlas i uppvärmda växthus. På sommaren är jag dessutom självförsörjande på gurka och tomat och kan riktigt frossa i dessa varor. Sen kan jag längta under vintern tills nästa säsong.
Redigerat av Red Top: 04-10-2009, 07:06