CITAT (*Stintan* @ 04-10-2009, 09:17)

Jag köper närodlat/närproducerat om det finns. Lagar all min mat själv av så rena råvaror som möjligt. Jag läser innehållsförteckningarna och försöker undvika sånt som innehåller mängder med onödiga tillsatser, E:n och kolhydrater. Köper ofta kravmärkt men inte alltid.
"Färdigrätter" är äckligt (jo jag har smakat) och är sånt som man skamligt nog ger till pensionärer som har hemtjänst och inte kan laga sin mat själva. Knappt att jag vill kalla det människoföda.
Hel- eller halvfabrikat är något annat och är nog svårt att undvika eftersom allt som är processat räknas dit mer eller mindre t.ex. smör, ost, bröd, pasta, senap, ja det är bara att kolla runt så ser man att det skulle vara näst intill omöjligt att undvika det helt.
Jag lagar inte alls alltid min mat av vare sig närodlat eller kravmärkt om det är för dyrt eller inte finns tillgängligt. Och som jag sa förut så är inte min tilltro till KRAV-märkt den största. Närodlat däremot är nåt helt annat. Huvudsaken för mig är att det är riktiga råvaror och att jag får laga vår mat från " skratch". Självklart blir det en massa halvfabrikat som du säger och det får man väl leva med. Men som jag sa innan, jag tillhör de förunnade som har tiden till det också

.
Vad jag däremot inte förstår är hur man kan skrika sig hes över krav och närodlat när man samtidigt köper alla dessa färdiglagade rätter??? ( och det var absolut inte en fråga till Stintan, utan mer en poängtering av vad jag ville fråga från början

). Det måste vara nåt jag inte fattar som ni fattar bättre än mig...........................för ovanlighetens skull
..............................( ni som känner mig vet att jag skojar nu )CITAT (*Stintan* @ 04-10-2009, 09:51)

Vem sjutton lagar mat i tre timmar? Det är inte många minuter jag ägnar åt matlagning per dag. Dessutom lagar jag oftast så mycket att jag kan stoppa en eller ett par portioner i frysen vilket innebär att det finns veckor då jag faktiskt bara behöver tina och värma maten.
Håller verkligen med dig! Inte är det ofta jag har storkok på tre timmar inte!!!!!
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4
De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!