Ganska bra koll har jag. Använder Granits olinjerade anteckningsblock, spiralbundna. Jag fyller som bäst block nr 9. Ungefär som en blogg, men utan tanke på att det jag antecknar ska vara av intresse för någon annan.
Vissa dagar upptar 2-3 rader, andra flera sidor. Där för jag in datum, morgontemperatur (utomhus!) och vädret. Sedan hamnar där allt som händer i trädgården: nyplanteringar med vetenskapligt namn och plats, inköpsplats och jordblandning. Ibland en liten kartskiss, annars t.ex. "på norrsidan av minsta äppelträdet". Stenarbeten, beskärning, jordförflyttningar, gödsling, arbeten som utomstående utför, rådjurens härjningar, växter avlidna... Bland detta hittar man också familjehändelser, fågelobservationer, resebeskrivningar och intryck från grannars omskakande ombyggnader inkl. borrning, sprängning och hantverkares olidliga skvalmusik på högsta volym. I datorn finns trädgårdsfoton, mest av det som är nygjort, tyvärr.

Svaga sidor: Har ingen karta över hela trädgården. Avundas folk som har det! Borde vara noggrannare med uppföljning med kamera. Jag lämnar kvar de namnlappar som följer med växten för att lära mig namnen, men vanligen knycker koltrastarna eller skatorna lapparna efter ett tag. Då får jag googla på namnet jag antecknat för att rekonstruera "vem som är vem". (Svårt att minnas i en samplantering av t.ex. 20 små ljungplantor.) Ibland får jag leta länge efter anteckningar av typen "när delade jag dehär irisarna"? men det är också rolig läsning. Att kolla t.ex. påståendet rikedom på rönnbär = snörik vinter kräver långvarigt bläddrande och läsande.
Vad långt det blev!