Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad tycker min växt om mitt tobaksbruk?, Den agerar rökpartner och askkopp
          Genasty
          Inlägg 29-09-2009, 19:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 25 839

Jag brukar sitta ner i min fåtölj och röka cigarill när andan faller på. Det innebär ju då såklart att en hel del rök kommer i kontakt med växten i fråga.

Som om inte det vore nog använder jag krukan som askkopp och lägger även fimparna där i.

Reflektera.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Nauti
          Inlägg 04-10-2009, 06:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Rök påverkar ju växter negativt. Röken kan täppa igen de porer i bladen som sköter om växtens gasutbyte. Det är vad jag läst någonstans i alla fall och det låter väl inte helt osannolikt. Om det stämmer eller ej vet jag inte.

Min mor satt alltid och kedjerökte på ett och samma ställe några meter ifrån växterna. Inga växter trivdes särskilt bra där om jag minns rätt. Men det kan ju bero på annat.

Vad gäller fimpar i krukan så leder det ju till att växten tar upp giftet som sedan hamnar i systemet, vilket skyddar växten mot skadeinsekter. Vissa sprutar ju även med nikotinvatten. Så det är ingenting negativt så länge man inte skall äta av växten.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Piccante
          Inlägg 04-10-2009, 13:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Nauti @ 04-10-2009, 07:40) *
          Rök påverkar ju växter negativt. Röken kan täppa igen de porer i bladen som sköter om växtens gasutbyte. Det är vad jag läst någonstans i alla fall och det låter väl inte helt osannolikt. Om det stämmer eller ej vet jag inte.

Min mor satt alltid och kedjerökte på ett och samma ställe några meter ifrån växterna. Inga växter trivdes särskilt bra där om jag minns rätt. Men det kan ju bero på annat.

Vad gäller fimpar i krukan så leder det ju till att växten tar upp giftet som sedan hamnar i systemet, vilket skyddar växten mot skadeinsekter. Vissa sprutar ju även med nikotinvatten. Så det är ingenting negativt så länge man inte skall äta av växten.

Att rök kan täppa igen klyvöppningarna i växternas blad låter väldigt långsökt.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-10-2009, 13:12
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Markus_H @ 04-10-2009, 14:04) *
          Att rök kan täppa igen klyvöppningarna i växternas blad låter väldigt långsökt.

Nja, det lagret av gult slem som täcker allting i en inrökt lägenhet kan nog dräpa vad som helst. Fast en växt kompenserar väll gradvis om den känner att det börjar bli tätt

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-07-2025, 15:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon