Hej!
Jag är en hobbyodlare som har lärt mig via "trial-and-error-principen". Jag har odlat mango, citron, avocado och tomater från vanliga kärnor från frukter jag ätit. Det var intressant att höra att det är lättare att odla citrus från kärnor än som "färdiga träd". Man lär sig något varje dag...
Mina två citroner är två år gamla, och jag hade jätteångest första året till vintern eftersom jag inte har någon sval, ljus plats i min lilla etta. Det är ju vad vi svenskar kan åstadkomma för att likna en medelhavsvinter. Men de har mått superbra hela tiden. Jag ville mest dela med mig av mina erfarenheter.
Det finns ju citrusjord och citrusnäring och så. Men det har jag aldrig använt. Funkar lika bra med vanlig näring, anser personligen att det är mer eller mindre ett försäljningsknep det där med anpassade produkter. Jag har vattnat med mitt kranvatten som i Gävle är mycket kalthaltigt. Funkar utmärkt. Jag har planterat dem i vanlig plantjord och blandat i lite grus i botten för dräneringen. Den enda "eftergiften" jag gjort är att spraya mycket vatten på dem för att öka luftfuktigheten.
De flesta växter är inte så kinkiga tycker jag. Om man bara tänker på deras ursprungsplatser brukar det mesta funka! För att utmana mig själv och min tes har jag dock skaffat en ros till balkongen. Det är min utmaning. Har aldrig vågat förr

PS. Anekdot vad gäller att sätta kärnor: Inte tusan tänkte jag på att tomaterna man köper i affären inte är små söta busktomater... Så nu har jag tre 2,5 m höga tomatrankor jag och min man med mycket möda pallat upp mot köksfönstret innan frosten kommer... Dom är monstruösa