Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gammal rödavinbärsbuske, stamma upp eller inte?
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 28-01-2003, 22:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

På min kolonilott finns ett par gamla buskar med röda vinbär. De är troligen ganska gamla, och inte i något vidare bra skick, även om de gav bra med bär i höstas. Föregående ägare verkar ha inriktat underhållet på att binda upp nedhängande grenar men inte beskurit särskilt mycket, varför det är fullt av gamla grenar. En av buskarna funderar jag nu på om det skulle gå att stamma upp. En gren är ca 5 cm tjock men är väldigt krokig, den är även bevuxen med lavar men har ett antal friska skott i toppen, en annan gren växer nästan rakt upp, ser frisk ut men är bara ca 2 cm tjock. Busken är ca en halvmeter bred vid basen (alltså där grenarna kommer upp ur marken), de högsta kvistarna når upp till ca 1,8 meters höjd.

Det enda jag (tror att jag) vet om uppstamning av vinbär är att de behöver stöd, hela livet. Det är ju en nackdel, förstås.

Har någon några goda råd om vad som kan vara bäst? Går det att stamma upp den eller är det bättre att behålla den som buske och satsa på att beskära och föryngra? Kanske är det bästa rent av att byta hela busken?

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 29-01-2003, 08:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

CITAT (Cilla @ 28-01-2003, 23:42)
          Bäst resultat och friskhet får man om man beskär vinbär på vårvintern.

Ja, man lär så länge man lever!

Jag har alltid gallrat bort äldre grenar ur vinbärsbuskarna strax efter skörd, i den tron att övriga grenar då hinner hämta kraft under hösten och slipper dela "växtenergien" med grenar, som kanske senare skulle bort i alla fall. (Men tillväxten kanske inte alls fungerar så?)

Risken för sjukdom i sårytan är givetvis större under vegetationsperioden. så där förstår jag varför det är lämpligast med gallring under viloperioden.

Men resultatet =skörden?

Har jag resonerat helt fel? Cilla, jag skulle gärna vilja ha din motivering till föreslagen gallring på vårvintern!
          / hälsar Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 10:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon