Så, nu är jag tillbaka från lägret!!
Jag skulle ta sticklingar som har 1 blad (och knopp som du säkert förstår i bladvecket). Längden bestämms av längden mellan bladen på skottet du väljer att ta sticklingar av. Även toppen (på ca 7 cm) kan du ta som stickling, det är den man brukar ta som stickling, om man inte tar vedsticklingar på vintern, fast jag tycker att den metoden som jag har kommit på är bättre
Det brukar ta ca 2 veckor innan man ser små rötter. När små rötter sen har bildats, så plantera dem i krukor och rötterna kommer att växa kraftigt. Sen tar det ca 3-4 veckor innan det ovan jord börjar växa. Man kan självklart strunta i att sätta sticklingan i vatten först och plantera den i jord direkt. Då kanske rötterna växer snabbt direkt och kommer ut snabbare, men jag tycker inte om det. Då sitter man och väntar på att rötter ska komma men inte ser om de har kommit eller ej.
Placera sticklingen på en ljus plats, rötter brukar bildas snabbare ju ljusare det är, men de bildas snabbt även i ett fönster mot öster eller väster. I ett fönster mot norr så kan det nog vara svårare att få rötter att bildas.
Nu har jag även fått fröna på eucalyptus som jag har beställt! Får se om jag har mer tur än dig och lyckas få dem att gro.