Jag är laktos intolerant sen 15 år tillbaka och känner att jag nog ska försöka reda ut begreppen lite här.
För det första så tycker jag att er familj ska se till att få gå ett par ggr hos en dietist som förklarar vad det innebär och de har oxå massor av tips.
Laktosintolerans betyder att man inte kan bryta ner mjölksockret i magen, då jäser sockret och man får gaser=ont i magen. Detta är INGEN allergi. Det är inte farligt, bara obehagligt.
Komjölksallergi är en allergi mot mjölkprotein och en helt annan sjukdom. Är man allergisk så ska man undvika alla sorters mjökprodukter!
Tillbaka till laktosintolerans:
Några kunskaper som är bra att ha i huvet är att ju längre tid det tar för magen att bryta ner maten ju mer laktos tål man. Det är väldigt få personer som helt saknar förmågan att bryta ner mjölken, men vi som är laktosintoleranta skapar enzymet laktas långsammare än andra. Så ju längre maten liggen i magsäcken ju mer laktas hinner kroppen att producera.
Fast form av mat tar längre tid att bryta ner, likaså fet mat ex. Jag kan äta ett par pannkakor men jag skulle inte kunna dricka den mängden mjölk som är i pannkakorna. en sås gjord på vispgrädde går bättre än en sås som är gjord på mellangrädde.
Laktosen finns i vasslen, så produkter som är gjorda på vassle är ett big NO-NO! messmör och mesost tex. Men vanlig hårdost har man tagit bort vasslen ur och den innehåller inte laktos
Det finns mycket produkter som är låglaktos eller laktosfria i mjälkkylen. Valios sortement är till stor del låglaktos. HYLA står det på deras produkter som är låglaktos. Glass finns både den som nämns här tofyline, men den är ju gjord på soja och smakar sådeles annorlunda. men det finns laktosfri glass som är gjord på mjölk, bla GB har ett paket. (Låglaktosmjölken innehåller tydligen mer vitaminer än den laktosfria hörde jag häromdagen)
Sen till att testa det. Jag gjorde ett sådant test när de kom på att det var mjölken jag var känslig mot. Testet går ut på att man får dricka ren laktos och efter en kvart tar de blodprov för att se om ens sockernivå gått upp, sen gör man detta ett par gånger. Man får inget värde på sin laktosintolerans, man bara konstaterar om man har det. Dessutom om man har det så blir man VÄLDIGT dålig! man kan lika gärna dricka ett glas mjölk, får man ont i magen av det så är man laktosintolerant. Så ont i magen som jag fick efter det testet har jag aldrig haft i hela mitt 35 åriga liv!
Jo en sak till, smärtan, det kommer antingen direkt eller efter 8 timmar.
Och LACTRASE, bästa pillret som finns. Jag köper låglaktosprodukter hem men jag äter lunch ute varje dag, och tar jag bara en sådan tablett så äter jag vad som helst, tillochmed en glass då och då....
Lycka till med allt, och när man väl vant sig så är det inte så jobbigt!
|