Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tips om laktos!, Oerfaren vill ha tips!
          Kvisten
          Inlägg 06-10-2009, 05:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem nr: 24 140

Hej på er!
          Vi har fått laktos intollerans i familjen, är helt nybörjare på detta så tar gärna emot tips och råd. Söker också efter info på internet men tycker det är svårt att hitta någon sida som är riktigt bra.

Vet inte tyvärr vilken nivå som den känslige ligger på om den tål lite eller inget alls. Och läkeren vi har tycker inte det är någon ide och ta prover för om man utesluter laktos så blir magen bra, och sen så kostar ju ett prov pengar. Men vi betalar ju skatt, eller............ rtfm.gif

Men börjar man kolla innehåll i produkter så är det lactos i väldigt mycket som man inte tänker på!

Tack på för hand och kram på er!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Malin_MeL
          Inlägg 07-10-2009, 12:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

Jag är laktos intolerant sen 15 år tillbaka och känner att jag nog ska försöka reda ut begreppen lite här.

För det första så tycker jag att er familj ska se till att få gå ett par ggr hos en dietist som förklarar vad det innebär och de har oxå massor av tips.

Laktosintolerans betyder att man inte kan bryta ner mjölksockret i magen, då jäser sockret och man får gaser=ont i magen. Detta är INGEN allergi. Det är inte farligt, bara obehagligt.

Komjölksallergi är en allergi mot mjölkprotein och en helt annan sjukdom. Är man allergisk så ska man undvika alla sorters mjökprodukter!

Tillbaka till laktosintolerans:

Några kunskaper som är bra att ha i huvet är att ju längre tid det tar för magen att bryta ner maten ju mer laktos tål man. Det är väldigt få personer som helt saknar förmågan att bryta ner mjölken, men vi som är laktosintoleranta skapar enzymet laktas långsammare än andra. Så ju längre maten liggen i magsäcken ju mer laktas hinner kroppen att producera.

Fast form av mat tar längre tid att bryta ner, likaså fet mat ex.
          Jag kan äta ett par pannkakor men jag skulle inte kunna dricka den mängden mjölk som är i pannkakorna.
          en sås gjord på vispgrädde går bättre än en sås som är gjord på mellangrädde.

Laktosen finns i vasslen, så produkter som är gjorda på vassle är ett big NO-NO! messmör och mesost tex. Men vanlig hårdost har man tagit bort vasslen ur och den innehåller inte laktos

Det finns mycket produkter som är låglaktos eller laktosfria i mjälkkylen. Valios sortement är till stor del låglaktos. HYLA står det på deras produkter som är låglaktos.
          Glass finns både den som nämns här tofyline, men den är ju gjord på soja och smakar sådeles annorlunda. men det finns laktosfri glass som är gjord på mjölk, bla GB har ett paket.
          (Låglaktosmjölken innehåller tydligen mer vitaminer än den laktosfria hörde jag häromdagen)

Sen till att testa det. Jag gjorde ett sådant test när de kom på att det var mjölken jag var känslig mot. Testet går ut på att man får dricka ren laktos och efter en kvart tar de blodprov för att se om ens sockernivå gått upp, sen gör man detta ett par gånger.
          Man får inget värde på sin laktosintolerans, man bara konstaterar om man har det. Dessutom om man har det så blir man VÄLDIGT dålig! man kan lika gärna dricka ett glas mjölk, får man ont i magen av det så är man laktosintolerant. Så ont i magen som jag fick efter det testet har jag aldrig haft i hela mitt 35 åriga liv!

Jo en sak till, smärtan, det kommer antingen direkt eller efter 8 timmar.

Och LACTRASE, bästa pillret som finns. Jag köper låglaktosprodukter hem men jag äter lunch ute varje dag, och tar jag bara en sådan tablett så äter jag vad som helst, tillochmed en glass då och då....

Lycka till med allt, och när man väl vant sig så är det inte så jobbigt!

Citera
          KRT
          Inlägg 07-10-2009, 12:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Malin_MeL @ 07-10-2009, 13:03) *
          Och LACTRASE, bästa pillret som finns. Jag köper låglaktosprodukter hem men jag äter lunch ute varje dag, och tar jag bara en sådan tablett så äter jag vad som helst, tillochmed en glass då och då....
          Lycka till med allt, och när man väl vant sig så är det inte så jobbigt!

En fråga till en expert smile.gif, räcker alltid mängden enzym i en kapsel, eller måste man dimensionera kapslarna efter hur mycket lactos man får i sig?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 07-10-2009, 12:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

CITAT (KRT @ 07-10-2009, 13:07) *
          En fråga till en expert smile.gif, räcker alltid mängden enzym i en kapsel, eller måste man dimensionera kapslarna efter hur mycket lactos man får i sig?

man måste laborera fram hur mycket man ska ta.
          Jag tror det står att en kapsel räcker till 2 dl mjölk.
          om jag äter en glass, typ magnum, så brukar jag ta två. men det kanske eg räcker med en, fast jag har inte vågat prova.

men till mat tar jag en, och då klarar jag gräddsås och efterrätt med lite grädde eller vanlijsås, men mjölkig soppa, det brukar jag avstå om jag kan

sen vet jag att det är lite olika från person till person om hur bra tabletterna hjälper. jag tycker att dessa laktras är superbra, de hjälper mig alltid, men förr köpte jag ett annat märke, de hetter nåt liknande, lakteid kanske, det var Semper som gjode dem iaf. de var tabletter som man skulle tugga sönder. de hjälpte faktiskt inte alltid. men jag har inte sett dem på ett tag så de kanske inte ens görs längre.

Laktrase kostar mindre per tablett om man köper många. jag köper en burk med 100 st i för runt 300 kr. småpaketen är löjligt dyra per styck.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Kvisten   Tips om laktos!   06-10-2009, 05:48
          Platinum   Det finns ersättningsvaritanter gjorda av havre el...   06-10-2009, 07:02
          Nauti   Det där med mjölkprodukter lär man sig ganska snab...   06-10-2009, 07:23
          Skruttis   Mycket av det som står i vårt kylskåp står det Val...   06-10-2009, 08:13
          KRT   Vet inte tyvärr vilken nivå som den känslige ligge...   06-10-2009, 08:39
          Nauti   Självklart ska man kolla upp detta närmare!...   07-10-2009, 06:38
          KRT   Varför är det så viktigt att man måste få reda på ...   07-10-2009, 08:39
          Nauti   Dessutom innehåller extremt mycket mat (i våra reg...   07-10-2009, 12:59
          KRT   På vilket sätt är det problematiskt? Det är ju hel...   07-10-2009, 15:24
          Nauti   Ja, om man pratar om rena mjölkprodukter som mjölk...   07-10-2009, 16:32
          Kvisten   Tack för alla råd! Till kyldiken har jag hitta...   07-10-2009, 06:16
          Maggan H   Observera att det är skillnad på att vara laktosin...   07-10-2009, 07:23
          spacepingo   Jag har varit laktosintolerant i 16 år. Ellar jag ...   09-10-2009, 08:10
          skogstroll   jag har nära och kära som har laktosintolerans. Må...   09-10-2009, 08:13
          Nauti   jag har nära och kära som har laktosintolerans. Må...   09-10-2009, 11:05
          zissi   Vad bra Kvisten att du startade denna tråd och tac...   09-10-2009, 12:09
          zissi   Ursäkta, min Odlasida är knäpp!! Den prydl...   09-10-2009, 12:16

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 15:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon