|
Tips om laktos!, Oerfaren vill ha tips! |
|
|
|
06-10-2009, 05:48
|

Medlem
Antal inlägg: 75
Medlem nr: 24 140

|
Hej på er! Vi har fått laktos intollerans i familjen, är helt nybörjare på detta så tar gärna emot tips och råd. Söker också efter info på internet men tycker det är svårt att hitta någon sida som är riktigt bra. Vet inte tyvärr vilken nivå som den känslige ligger på om den tål lite eller inget alls. Och läkeren vi har tycker inte det är någon ide och ta prover för om man utesluter laktos så blir magen bra, och sen så kostar ju ett prov pengar. Men vi betalar ju skatt, eller............ Men börjar man kolla innehåll i produkter så är det lactos i väldigt mycket som man inte tänker på! Tack på för hand och kram på er!
|
|
|
|
|
 |
Svar
|
06-10-2009, 08:39
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Kvisten @ 06-10-2009, 06:48)  Vet inte tyvärr vilken nivå som den känslige ligger på om den tål lite eller inget alls. Och läkeren vi har tycker inte det är någon ide och ta prover för om man utesluter laktos så blir magen bra, och sen så kostar ju ett prov pengar. Men vi betalar ju skatt, eller............  Självklart ska man kolla upp detta närmare!!! Insistera och om inte läkaren går med på det söker en annan läkare. Det är ju av STOR vikt för den drabbade och dens familj att veta om det är totalt undvikande av allt som gäller, eller om t.ex. yoghurt går bra (har en bekant som är intolerant men klarar av mindre mängder yoghurt, en annan klarar mjölkpulver i mat men inte ren mjölk osv)..... Ett tips är också att kontakta en dietist (tror sjukhus har, annars kan man säkert be dem rekommendera en dietist) som kan ge tipd och råd om hur man ska lägga upp dieten för att inte riskera brister av olika slag. Kan man inte äta mjölkprodukter är det ju oerhört viktigt att man får i sig kalcium från annat håll, och att då äta livsmedel som blockerar upptag av kalcium är ju inte så bra.... Lycka till!
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
07-10-2009, 06:38
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (KRT @ 06-10-2009, 09:39)  Självklart ska man kolla upp detta närmare!!! Insistera och om inte läkaren går med på det söker en annan läkare. Det är ju av STOR vikt för den drabbade och dens familj att veta om det är totalt undvikande av allt som gäller, eller om t.ex. yoghurt går bra (har en bekant som är intolerant men klarar av mindre mängder yoghurt, en annan klarar mjölkpulver i mat men inte ren mjölk osv).....
Ett tips är också att kontakta en dietist (tror sjukhus har, annars kan man säkert be dem rekommendera en dietist) som kan ge tipd och råd om hur man ska lägga upp dieten för att inte riskera brister av olika slag. Kan man inte äta mjölkprodukter är det ju oerhört viktigt att man får i sig kalcium från annat håll, och att då äta livsmedel som blockerar upptag av kalcium är ju inte så bra....
Lycka till! Varför är det så viktigt att man måste få reda på hur mycket laktos man kan äta? Vi är ju egentligen inte anpassade till att dricka mjölk efter spädbarnsstadiet så det är väl bra att undvika ändå. Om man är intolerant kan jag misstänka att det är dåligt att äta små mängder också, även om man inte märker av det så tydligt. Kalcium finns ju som tillskott i all soja-, havre-, mandel-, ris-, quinoamjölk m.fl. Kalcium är inget problem. Att plocka bort mjölkprodukter är ganska enkelt bortsett från att man måste lära sig att undvika allting som innehåller mjölk. Rent kostmässigt så vet jag inte vad som skulle finnas i mejeriprodukter som man inte får i sig på annat håll. Är det någonting mer än kalcium?
Redigerat av Nauti: 07-10-2009, 06:40
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
07-10-2009, 08:39
|
Medlem

|
CITAT (Nauti @ 07-10-2009, 07:38)  Varför är det så viktigt att man måste få reda på hur mycket laktos man kan äta? Vi är ju egentligen inte anpassade till att dricka mjölk efter spädbarnsstadiet så det är väl bra att undvika ändå. Om man är intolerant kan jag misstänka att det är dåligt att äta små mängder också, även om man inte märker av det så tydligt. Tja, det under lättar extremt mycket för individen, speciellt om det är en yngre individ, om man vet att man tåler små mängder mjölkpulver i mat och t.ex. kan äta vanlig korv, eller om man blir jättesjuk av all laktos.... Och vad gäller anpassningen till att äta mjölk så stämmer det om man tittat på människorasen rom helhet, MEN det är också så att vi här i norden bibehåller produktionen av laktas(er) upp i vuxen ålder, alltså en anpassning till att fortsätta äta mjölkprodukter. Därför är inte påståendet att människor inte är skapta att dricka mjölk inte helt korrekt. Dessutom innehåller extremt mycket mat (i våra region i världen)mjölkprodukter i någon form, därför är det självklart problematiskt att inte tåla mjölk. Och som Maggan skriver - det är enormt stor skillnad på att vara allergisk och intolerant!!! Och därför enormt viktigt att känna till.... CITAT (Nauti @ 07-10-2009, 07:38)  Kalcium finns ju som tillskott i all soja-, havre-, mandel-, ris-, quinoamjölk m.fl. Kalcium är inget problem. Att plocka bort mjölkprodukter är ganska enkelt bortsett från att man måste lära sig att undvika allting som innehåller mjölk. Rent kostmässigt så vet jag inte vad som skulle finnas i mejeriprodukter som man inte får i sig på annat håll. Är det någonting mer än kalcium? Självklart kan man få i sig kalcium från många håll, MEN du måste veta vad du ska äta, i vilka mängder och hur ofta, och detta kanen dietist hjälpa till med. Pratar vi om en växande individ är det ännu viktigare att man får i sig rätt saker. Det är inte alls "ganska enkelt", att lägga upp en fullvärdig diet som passar en växande individ om man inte har kunskap och insikt i näringslära, fysiologi, nutrition osv.
Redigerat av KRT: 07-10-2009, 08:40
--------------------
|
|
|
|
|
07-10-2009, 12:59
|

Medlem

|
CITAT (KRT @ 07-10-2009, 09:39)  Dessutom innehåller extremt mycket mat (i våra region i världen)mjölkprodukter i någon form, därför är det självklart problematiskt att inte tåla mjölk. På vilket sätt är det problematiskt? Det är ju helt enkelt bara att skippa mjölkprodukterna och köpa de mjölkfria alternativen. CITAT Självklart kan man få i sig kalcium från många håll, MEN du måste veta vad du ska äta, i vilka mängder och hur ofta, och detta kanen dietist hjälpa till med. Pratar vi om en växande individ är det ännu viktigare att man får i sig rätt saker. Det är inte alls "ganska enkelt", att lägga upp en fullvärdig diet som passar en växande individ om man inte har kunskap och insikt i näringslära, fysiologi, nutrition osv. Du får det att låta som att det är någonting svårt att sluta att äta mjölkprodukter. Det är väldigt enkelt att "lägga upp en fullvärdig diet" helt och hållet utan mjölk. Att passa in den perfekt för var individ däremot är väldigt svårt. Men det finns inget egentligt behov av det. Kroppen är väldigt anpassningbar. Man får inga brister av att sluta dricka mjölk, speciellt inte om man ersätter mjölken med andra produkter som innehåller samma saker som det som finns i mjölken. Det är väldigt simpelt. I fallet med kalcium är det för övrigt tvärtom, att kroppen behåller mer av det kalcium som den får i sig jämfört med att dricka komjölk.
Redigerat av Nauti: 07-10-2009, 13:01
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
07-10-2009, 15:24
|
Medlem

|
CITAT (Nauti @ 07-10-2009, 13:59)  På vilket sätt är det problematiskt? Det är ju helt enkelt bara att skippa mjölkprodukterna och köpa de mjölkfria alternativen. Ja, om man pratar om rena mjölkprodukter som mjölk, yoghurt osv, men det finns mjölk i ganska mycket annat också, t.ex. korv, lättmajonäs och en hel massa halvfabrikat som man kan stöta på i det dagliga livet. Det är inte så enkelt att man bara kan låta bli att dricka mjölk..... CITAT (Nauti @ 07-10-2009, 13:59)  Du får det att låta som att det är någonting svårt att sluta att äta mjölkprodukter. Det är väldigt enkelt att "lägga upp en fullvärdig diet" helt och hållet utan mjölk. Nej, det är inte "extremt" svårt, men jag anser att det är viktigt att man balanserar sin kost och näringsupptag och jag hävdar fortfarande att detta är extra viktigt hos barn och tonåringar som fortfarande växer. Hävdar också fortfarande att det är en god idé att prata med en dietist för att vara på den säkra sidan, en åsikt som ju faktiskt också delades av en drabbad. Vidare handlar det inte bara om kalcium, det handlar om en hel del andra ämnen man också får i sig via mjölkprodukter, som vitaminer och andra mineraler. Inget är svårt att ersätta, MEN du måste veta (känna till, ha kunskap om) vad du ska äta, hur mycket och när. Detta är iaf min åsikt i frågan, och hur jag skulle reagera om jag eller någon i familjen skulle drabbas. Jag har tyvärr inte tillräckliga kunskaper om nutrition, näringslära och fysiologi för att utan att läsa på och konsultera korrekt kompetens, bagatellisera frågan. Men alla gör naturligtvis som de själva vill, och om du anser du har de kunskaper i näringslära och nutrition som behövs för att se detta som något banalt är det bara att gratulera.
--------------------
|
|
|
|
|
07-10-2009, 16:32
|

Medlem

|
CITAT (KRT @ 07-10-2009, 16:24)  Ja, om man pratar om rena mjölkprodukter som mjölk, yoghurt osv, men det finns mjölk i ganska mycket annat också, t.ex. korv, lättmajonäs och en hel massa halvfabrikat som man kan stöta på i det dagliga livet. Det är inte så enkelt att man bara kan låta bli att dricka mjölk..... Jo, jag slutade över en dag. Det är väldigt lätt att bara sluta och jag har inga egentliga kunskaper om näringslära så att jag vet exakt hur många mg av vissa näringsämnen jag behöver dagligen och börjar pilla på den nivån. Det är det väldigt få som orkar. Däremot vet jag vad som kan vara värt att tänka på i andra fall(inte på grund av att jag inte dricker mjölkprodukter). Jag har inte hört talas om någon som fått problem som bristsjukdomar eller liknande efter att de slutat med mjölkprodukter. Du får som sagt gärna berätta vad det är som finns i mjölken som man inte klarar sig utan. För det kan vara intressant att veta. Jag har aldrig tänkt på mjölk som någon nödvändighet. Det enda jag upplevde som svårt till en början var att lära sig vilka av alla produkter som finns som innehåller mjölk och som kan dyka upp i de mest oväntade produkterna.
--------------------
|
|
|
|
Inlägg i den här tråden
Kvisten Tips om laktos! 06-10-2009, 05:48 Platinum Det finns ersättningsvaritanter gjorda av havre el... 06-10-2009, 07:02 Nauti Det där med mjölkprodukter lär man sig ganska snab... 06-10-2009, 07:23 Skruttis Mycket av det som står i vårt kylskåp står det Val... 06-10-2009, 08:13 Kvisten Tack för alla råd!
Till kyldiken har jag hitta... 07-10-2009, 06:16 Maggan H Observera att det är skillnad på att vara laktosin... 07-10-2009, 07:23 Malin_MeL Jag är laktos intolerant sen 15 år tillbaka och kä... 07-10-2009, 12:03 KRT Och LACTRASE, bästa pillret som finns. Jag köper l... 07-10-2009, 12:07  Malin_MeL En fråga till en expert :), räcker alltid mängden ... 07-10-2009, 12:37 spacepingo Jag har varit laktosintolerant i 16 år. Ellar jag ... 09-10-2009, 08:10 skogstroll jag har nära och kära som har laktosintolerans. Må... 09-10-2009, 08:13 Nauti jag har nära och kära som har laktosintolerans. Må... 09-10-2009, 11:05 zissi Vad bra Kvisten att du startade denna tråd och tac... 09-10-2009, 12:09 zissi Ursäkta, min Odlasida är knäpp!! Den prydl... 09-10-2009, 12:16
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|